Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Master's Thesis
Author of thesis: Ing. Juraj Lazúr
Acad. year: 2022/2023
Supervisor: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Reviewer: RNDr. Libor Škarvada
The planning and management of modern public transport systems requires knowledge of the behaviour of the systems in a real environment. The aim of this thesis is to simplify the procedure of extracting useful knowledge from vehicle delay data in the Brno public transport system. The solution to the problem consisted in the design and implementation of a tool that will autonomously process and analyze this data. The outputs generated by the implemented tool provide support for planning, implementation and evaluation of changes in the public transport system. They also allow the detection of critical points and recurring patterns in the system. The results of this work allow for a more efficient operation of the public transport system and should serve to increase the satisfaction of the travelling public.
data, visualisation, public transit, GTFS, routing, data processing
Date of defence
21.06.2023
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
B
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Topics for thesis defence
1. Plánuje využívat váš systém kromě MMB i DPmB?
Language of thesis
Slovak
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Information Systems
Study programme
Information Technology and Artificial Intelligence (MITAI)
Specialization
Information Systems and Databases (NISD)
Composition of Committee
doc. Ing. Radek Burget, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Petr Matoušek, Ph.D., M.A. (člen) prof. RNDr. Alexandr Meduna, CSc. (člen) RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen) Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen) Ing. Šárka Květoňová, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Student ke své práci přistupoval svědomitě, dokázal pracovat samostatně a vytvořil použitelné řešení, které přispěje Dopravnímu oddělení města Brna k lepšímu vyhodnocování zpoždění vozů městské hromadné dopravy. Výsledky byly publikovány. Navrhuji hodnocení stupněm A.
Zadání vzniklo ve spolupráci s Magistrátem města Brna (MMB), Oddělením dat, analýz a evaluací města Brna. Cílem bylo analyzovat, zpracovat a vizualizovat data reprezentující reálné polohy vozidel městské hromadné dopravy Brna v čase. Konkrétní zaměření práce spočívalo v analýze zpoždění vozů. Student vytvořil analytický informační systém prezentující tyto data ve formě interaktivní mapy. Za tímto účelem se musel důkladně seznámit s dodanými daty, problematikou zpracování velkých objemů dat, které narůstají v čase, existujícími dopravními systémy a vytvořit efektivní algoritmus pro zpracování dodaných dat. Mimo jiné musel prostudovat technologie pro tvorbu informačního systému (Express, MongoDB, React, Leaflet). Zadání hodnotím jako obtížnější. Bylo splněno ve všech jeho bodech.
Student prostudoval rozsáhlé množství zdrojů týkající se zejména problematiky hromadné dopravy, zpracování geografických dat, geografických informačních systémů a použitých technologií.
Student komunikoval během celého akademického roku. Konzultace probíhaly online s vedoucím práce a lidmi z MMB. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala dobrým tempem.
Práce byla dokončena v termínu a mohla být dostatečně konzultována. Výsledky byly prezentovány MMB.
Výsledky byly publikovány formou posteru na konferenci Excel@FIT 2023. Software byl vykázán v projektu IGA pod licencí GPL-3.
Grade proposed by supervisor: A
Reviewer’s reportRNDr. Libor Škarvada
Autor navrhnul a implementoval systém pro sledování, vizualizaci a vyhodnocování anomálií, zejména zpoždění ve veřejné dopravě. Pro vizualizaci řešil také souvisící problém hledání trasy podle zadaných bodů a mapového podkladu. Vytvořil funkční systém a otestoval ho. Pro některé menší formální nedostatky v textu (bod Formální úprava) hodnotím práci stupněm B (resp. "A až B").
Evaluation level: průměrně obtížné zadání
Evaluation level: zadání splněno
Autor splnil všechny body zadání.
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Práce má 50 stran včetně seznamu literatury, což odpovídá cca 70 normostranám.
Text práce je dobře členěný a srozumitelný.
Po formální stránce má práce dobrou úroveň. Diagramy a mapy jsou precizní, u převzatých obrázků jsou správně uvedeny zdroje. V textu práce je několik drobných pravopisných a typografických chyb a více překlepů. Nebyl použit nástroj pro korekci překlepů ani slovenské vzory dělení slov pro TeX.
Text obsahuje celkem 31 odkazů na literaturu, z toho je polovina článků z časopisů, druhou polovinu tvoří sborníky konferencí a knihy. Odkaz [10] by si zasloužil přesnější uvedení autorského kolektivu.
Výsledkem je funkční programový systém, který implementuje požadované funkce.
Program lze použít pro sledování častých zpoždění v dopravě, rozpoznání kritických míst a zohlednit je při úpravě jízdních řádů.
Grade proposed by reviewer: B
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová