diplomová práce

Analýza a vizualizace dat hromadné dopravy města Brna

Text práce 3.77 MB

Autor práce: Ing. Juraj Lazúr

Ak. rok: 2022/2023

Vedoucí: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Oponent: RNDr. Libor Škarvada

Abstrakt:

Plánovanie a správa moderných systémov hromadnej dopravy si vyžaduje znalosť správania systémov v reálnom prostredí. Cieľom tejto práce je zjednodušenie postupu získavania užitočných znalostí z dát o meškaní vozidiel v systéme hromadnej dopravy mesta Brna. Riešenie problému spočívalo v návrhu a implementácií nástroja, ktorý bude tieto dáta autonómne spracovávať a analyzovať. Výstupy generované implementovaným nástrojom poskytujú podporu pri plánovaní, implementácií a vyhodnocovaní zmien v systéme hromadnej dopravy. Zároveň umožňujú detekciu kritických miest a opakujúcich sa vzorov v systéme. Výsledky tejto práce umožňujú zefektívniť fungovanie systému hromadnej dopravy a majú slúžiť k zvyšovaniu spokojnosti cestujúcej verejnosti.

Klíčová slova:

dáta, vizualizácia, hromadná doprava, GTFS, routing, spracovanie dát

Termín obhajoby

21.06.2023

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaBznamka

Klasifikace

B

Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.

Otázky k obhajobě

 1. Plánuje  využívat váš systém kromě MMB i DPmB?

Jazyk práce

slovenština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie a umělá inteligence (MITAI)

Specializace

Informační systémy a databáze (NISD)

Složení komise

doc. Ing. Radek Burget, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Petr Matoušek, Ph.D., M.A. (člen)
prof. RNDr. Alexandr Meduna, CSc. (člen)
RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen)
Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen)
Ing. Šárka Květoňová, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Student ke své práci přistupoval svědomitě, dokázal pracovat samostatně a vytvořil použitelné řešení, které přispěje Dopravnímu oddělení města Brna k lepšímu vyhodnocování zpoždění vozů městské hromadné dopravy. Výsledky byly publikovány. Navrhuji hodnocení stupněm A.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Zadání vzniklo ve spolupráci s Magistrátem města Brna (MMB), Oddělením dat, analýz a evaluací města Brna. Cílem bylo analyzovat, zpracovat a vizualizovat data reprezentující reálné polohy vozidel městské hromadné dopravy Brna v čase. Konkrétní zaměření práce spočívalo v analýze zpoždění vozů. Student vytvořil analytický informační systém prezentující tyto data ve formě interaktivní mapy. Za tímto účelem se musel důkladně seznámit s dodanými daty, problematikou zpracování velkých objemů dat, které narůstají v čase, existujícími dopravními systémy a vytvořit efektivní algoritmus pro zpracování dodaných dat. Mimo jiné musel prostudovat technologie pro tvorbu informačního systému (Express, MongoDB, React, Leaflet). Zadání hodnotím jako obtížnější. Bylo splněno ve všech jeho bodech.

Práce s literaturou

Student prostudoval rozsáhlé množství zdrojů týkající se zejména problematiky hromadné dopravy, zpracování geografických dat, geografických informačních systémů a použitých technologií.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Student komunikoval během celého akademického roku. Konzultace probíhaly online s vedoucím práce a lidmi z MMB. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala dobrým tempem.

Aktivita při dokončování

Práce byla dokončena v termínu a mohla být dostatečně konzultována. Výsledky byly prezentovány MMB.

Publikační činnost, ocenění

Výsledky byly publikovány formou posteru na konferenci Excel@FIT 2023. Software byl vykázán v projektu IGA pod licencí GPL-3.

Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 95

Známka navržená vedoucím: A

Posudek oponenta
RNDr. Libor Škarvada

Autor navrhnul a implementoval systém pro sledování, vizualizaci a vyhodnocování anomálií, zejména zpoždění ve veřejné dopravě. Pro vizualizaci řešil také souvisící problém hledání trasy podle zadaných bodů a mapového podkladu. Vytvořil funkční systém a otestoval ho. Pro některé menší formální nedostatky v textu (bod Formální úprava) hodnotím práci stupněm B  (resp. "A až B").

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání

Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Autor splnil všechny body zadání.

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí

Práce má 50 stran včetně seznamu literatury, což odpovídá cca 70 normostranám.

Prezentační úroveň technické zprávy

Text práce je dobře členěný a srozumitelný.

95
Formální úprava technické zprávy

Po formální stránce má práce dobrou úroveň. Diagramy a mapy jsou precizní, u převzatých obrázků jsou správně uvedeny zdroje. V textu práce je několik drobných pravopisných a typografických chyb a více překlepů. Nebyl použit nástroj pro korekci překlepů ani slovenské vzory dělení slov pro TeX.

75
Práce s literaturou

Text obsahuje celkem 31 odkazů na literaturu, z toho je polovina článků z časopisů, druhou polovinu tvoří sborníky konferencí a knihy. Odkaz [10] by si zasloužil přesnější uvedení autorského kolektivu.

90
Realizační výstup

Výsledkem je funkční programový systém, který implementuje požadované funkce.

 

95
Využitelnost výsledků

Program lze použít pro sledování častých zpoždění v dopravě, rozpoznání kritických míst a zohlednit je při úpravě jízdních řádů.

Výsledný počet bodů navržený oponentem: 89

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová