Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Juraj Lazúr
Ak. rok: 2022/2023
Vedoucí: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Oponent: RNDr. Libor Škarvada
Plánovanie a správa moderných systémov hromadnej dopravy si vyžaduje znalosť správania systémov v reálnom prostredí. Cieľom tejto práce je zjednodušenie postupu získavania užitočných znalostí z dát o meškaní vozidiel v systéme hromadnej dopravy mesta Brna. Riešenie problému spočívalo v návrhu a implementácií nástroja, ktorý bude tieto dáta autonómne spracovávať a analyzovať. Výstupy generované implementovaným nástrojom poskytujú podporu pri plánovaní, implementácií a vyhodnocovaní zmien v systéme hromadnej dopravy. Zároveň umožňujú detekciu kritických miest a opakujúcich sa vzorov v systéme. Výsledky tejto práce umožňujú zefektívniť fungovanie systému hromadnej dopravy a majú slúžiť k zvyšovaniu spokojnosti cestujúcej verejnosti.
dáta, vizualizácia, hromadná doprava, GTFS, routing, spracovanie dát
Termín obhajoby
21.06.2023
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
B
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Otázky k obhajobě
1. Plánuje využívat váš systém kromě MMB i DPmB?
Jazyk práce
slovenština
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav informačních systémů
Studijní program
Informační technologie a umělá inteligence (MITAI)
Specializace
Informační systémy a databáze (NISD)
Složení komise
doc. Ing. Radek Burget, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Petr Matoušek, Ph.D., M.A. (člen) prof. RNDr. Alexandr Meduna, CSc. (člen) RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen) Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen) Ing. Šárka Květoňová, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Student ke své práci přistupoval svědomitě, dokázal pracovat samostatně a vytvořil použitelné řešení, které přispěje Dopravnímu oddělení města Brna k lepšímu vyhodnocování zpoždění vozů městské hromadné dopravy. Výsledky byly publikovány. Navrhuji hodnocení stupněm A.
Zadání vzniklo ve spolupráci s Magistrátem města Brna (MMB), Oddělením dat, analýz a evaluací města Brna. Cílem bylo analyzovat, zpracovat a vizualizovat data reprezentující reálné polohy vozidel městské hromadné dopravy Brna v čase. Konkrétní zaměření práce spočívalo v analýze zpoždění vozů. Student vytvořil analytický informační systém prezentující tyto data ve formě interaktivní mapy. Za tímto účelem se musel důkladně seznámit s dodanými daty, problematikou zpracování velkých objemů dat, které narůstají v čase, existujícími dopravními systémy a vytvořit efektivní algoritmus pro zpracování dodaných dat. Mimo jiné musel prostudovat technologie pro tvorbu informačního systému (Express, MongoDB, React, Leaflet). Zadání hodnotím jako obtížnější. Bylo splněno ve všech jeho bodech.
Student prostudoval rozsáhlé množství zdrojů týkající se zejména problematiky hromadné dopravy, zpracování geografických dat, geografických informačních systémů a použitých technologií.
Student komunikoval během celého akademického roku. Konzultace probíhaly online s vedoucím práce a lidmi z MMB. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala dobrým tempem.
Práce byla dokončena v termínu a mohla být dostatečně konzultována. Výsledky byly prezentovány MMB.
Výsledky byly publikovány formou posteru na konferenci Excel@FIT 2023. Software byl vykázán v projektu IGA pod licencí GPL-3.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaRNDr. Libor Škarvada
Autor navrhnul a implementoval systém pro sledování, vizualizaci a vyhodnocování anomálií, zejména zpoždění ve veřejné dopravě. Pro vizualizaci řešil také souvisící problém hledání trasy podle zadaných bodů a mapového podkladu. Vytvořil funkční systém a otestoval ho. Pro některé menší formální nedostatky v textu (bod Formální úprava) hodnotím práci stupněm B (resp. "A až B").
Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Autor splnil všechny body zadání.
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Práce má 50 stran včetně seznamu literatury, což odpovídá cca 70 normostranám.
Text práce je dobře členěný a srozumitelný.
Po formální stránce má práce dobrou úroveň. Diagramy a mapy jsou precizní, u převzatých obrázků jsou správně uvedeny zdroje. V textu práce je několik drobných pravopisných a typografických chyb a více překlepů. Nebyl použit nástroj pro korekci překlepů ani slovenské vzory dělení slov pro TeX.
Text obsahuje celkem 31 odkazů na literaturu, z toho je polovina článků z časopisů, druhou polovinu tvoří sborníky konferencí a knihy. Odkaz [10] by si zasloužil přesnější uvedení autorského kolektivu.
Výsledkem je funkční programový systém, který implementuje požadované funkce.
Program lze použít pro sledování častých zpoždění v dopravě, rozpoznání kritických míst a zohlednit je při úpravě jízdních řádů.
Známka navržená oponentem: B
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová