Course detail

Pedagogická psychologie

FEKT-XPC-PEPAcad. year: 2021/2022

Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Language of instruction

čeština

Number of ECTS credits

5

Mode of study

Not applicable.

Výsledky učení předmětu

Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.

Prerekvizity

Základním vstupním předpokladem je především zájem o danou problematiku.

Co-requisites

Not applicable.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody: přednáška, diskuse.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.

Osnovy výuky

I. Psychologické systémy.
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.

Work placements

Not applicable.

Učební cíle

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

Recommended reading

Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.

Classification of course in study plans

  • Programme BKC-EKT bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-AMT bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme BPC-AUD bakalářský

    specialization AUDB-TECH , 0 year of study, zimní semester, volitelný
    specialization AUDB-ZVUK , 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme BPC-BTB bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-EKT bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-IBE bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-MET bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-SEE bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BPC-TLI bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MKC-EVM magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme MPC-AUD magisterský navazující

    specialization AUDM-TECH , 0 year of study, zimní semester, volitelný
    specialization AUDM-ZVUK , 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme MPC-BTB magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-EEN magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-EKT magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-EVM magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-IBE magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-KAM magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-MEL magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-SVE magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-TIT magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme AJEI-H bakalářský

    branch H-AEI , 0 year of study, zimní semester, volitelný

  • Programme BKC-TLI bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme BKC-MET bakalářský 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MKC-EEN magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MKC-EKT magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MKC-TIT magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný
  • Programme MPC-EAK magisterský navazující 0 year of study, zimní semester, volitelný

Type of course unit

 

Přednáška

52 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Obecná psychologie a psychologie osobnosti
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život

E-learning texts

P. Filová: KAPITOLY Z PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE, FEKT VUT Brno, 2015.
Psychologie -skripta1.pdf 3.39 MB