Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 1.3.2009 — 31.12.2013
Funding resources
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TIP
On the project
Projekt se zabývá výzkumem a vývojem prototypu dvoutaktního vznětového motoru s protiběžnými písty pro letecké i neletecké použití. Současný projekt řeší problematiku aplikovaného a experimentálního výzkumu ve prospěch generační technologické obměny tohoto unikátního motoru. V rámci projektu budou řešeny otázky použití moderních materiálu, dojde k doplnění teoretických i výpočetních modelů. Předmětem výzkumu a vývoje je vývoj hořčíkových slitin pro blok motoru a doplnění motoru o moderní technologické prvky jakými jsou systémy pro tlumení torzních vibrací, turbodmychadlo, common rail, elektronické řízení, diagnostické systémy a další. V rámci projektu se předpokládají extenzivní zkoušky jak ve zkušebnách, tak i letové. Bude provedena příprava pro všechny procedury nutné pro úspěšné plnění certifikačního procesu nejméně pro použití v lehkých sportovních letadlech.
Description in EnglishSubject of this project is R&D dealing with a second generation two-stroke diesel engine in an opposed piston configuration for airborne and terrestrial use. This project provides for generational upgrade of the engine using tools of applied and experimental research. Within the project frame will be addressed ways and means of usage of modern materials, and upgrading the theoretical and computational models. R&D will be specifically addressing issues of usage of magnesium alloys and engine peripherals upgrade using torsional vibrations dampers, turbocharger complemented by a supercharger or electrical booster, high pressure common rail, electronic control, vibrational diagnostics, etc. The project will involve extensive laboratory and airborne testing leading to certification by an assigned authority in the category of LSA (Light Sport Aircraft).
Keywords doprava, dvoudobý vznětový motor, senzor, elektronická řídící jednotka, výfukové plyny, letecký diselový motor, torzní vibrace, vibrační diagnostika, vstřikování, hořčíkové slitiny, turbodnychadlo
Key words in EnglishCommon Rail; Two Diesel Engine with Opposed Pistons; Hall Sensor; Electronic Control Unit; Exhaust Gases; Aviation Diesel Engine; Torsional Vibrations; Vibrational Diagnostics; Injector; Magnesium Alloys; Turbocharger
Mark
FR-TI1/580
Default language
Czech
People responsible
Kašparová Eliška - principal person responsibleNovotný Pavel, Ing., CSc. - fellow researcher
Units
Dept. of Powertrain- responsible department (1.1.1989 - not assigned)Dept. of Powertrain- co-beneficiary (1.3.2009 - 31.12.2013)
Results
BERAN, M.: Přípravek pro uchycení dvou vibračních laserů. URL: http://www.iae.fme.vutbr.cz/cs/produkty-vav. (Funkční vzorek)Detail
NOVOTNÝ, P.: BearDyn. URL: http://www.ite.fme.vutbr.cz/cs/software-vav. (Software)Detail
BERAN, M.; SVÍDA, D.: Rám pro uchycení motorů malé a střední mechanizace k dynamometru. URL: http://www.iae.fme.vutbr.cz/cs/produkty-vav. (Funkční vzorek)Detail
DRÁPAL, L.; NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.: Crankshaft of Aircraft Two-cylinder Engine. URL: http://www.iae.fme.vutbr.cz/cs/system/files/2011_FV_Drapal_--_Klikovy_hridel_letadlovy.pdf. (Funkční vzorek)Detail
NOVOTNÝ, P. Pevnostní kontrola hlavních částí motoru DAPL. Brno: 2010. s. 1-21. Detail
NOVOTNÝ, P.; AMBRÓZ, R. Návrh odlehčení řemenice. Brno: 2010. s. 1-9. Detail
NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L. Klikový hřídel motoru DAPL aktuální stav návrhu. Brno: 2010. s. 1-19. Detail
NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L. Analýza kluzných ložisek klikového mechanismu leteckého motoru. Brno: 2011. s. 1-18. Detail
NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V. Podpora konstrukce při vývoji dvoudobého vznětového motoru s protiběžnými písty. VUT v Brně, Technicka 2896/2, A3/519a: 2013. s. 1-10. Detail
NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L. Návrh tvaru kroužku. Brno: 2011. s. 1-5. Detail
BLECHA, P.; BLECHA, R.; BRADÁČ, F. Posouzení funkční bezpečnosti vertikálního obráběcího centra FRUFQ 400A – VR/A20; č. Z-13-013. Brno: VUT v Brně, 2013. 258 s.Detail
NOVOTNÝ, P.; AMBRÓZ, R. Srovnání variant vyústění mazacího kanálku klikového hřídele. Brno: 2010. s. 1-10. Detail
NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L. Analýza typu a umístnění pohonu kompresoru. Brno: 2011. s. 1-24. Detail
NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L. Analýza ojnice leteckého motoru. Brno: 2011. s. 1-9. Detail
Responsibility: Kašparová Eliška