Bachelor's Thesis

Evaluation of the Corporate Performance

Final Thesis 3.83 MB

Author of thesis: Bc. Anastasiia Varusha

Acad. year: 2024/2025

Supervisor: doc. Ing. Marie Pavláková Dočekalová, Ph.D.

Reviewer: Ing. Jiří Luňáček, Ph.D., MBA

Abstract:

The bachelor thesis focuses on analyzing and improving the performance of a selected company through financial and strategic analysis, supplemented by benchmarking. The theoretical part contains the necessary theoretical data on the basis of which a comprehensive analysis of the current state of the company is carried out. The practical part focuses on evaluating the current situation of the company based on the data obtained. The third part of the thesis contains proposals aimed at improving the performance of the selected company in problem areas that were identified on the basis of the analysis carried out.

Keywords:

Performance, financial analysis, strategic analysis, SWOT analysis, benchmarking

Date of defence

25.06.2025

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaDznamka

Grading

D

Process of defence

Studentka ve své prezentaci seznámila komisi s cíli, řešením a výsledky, ke kterým v závěrečné práci dospěla. Komise se poté seznámila s posudky a hodnocením vedoucího práce a oponenta. Otázky v posudku vedoucího nebyly položeny, otázky z posudku oponenta zodpověděla v plném rozsahu. Otázky členů komise: 1 Ing. Zdeňka Videcká, Ph.D. V práci uvádíte, že značka Škoda se netěší dobré popularitě mezi mladými lidmi. Z čeho tak usuzujete? V kapitole 3.3.1 uvádíte, že je vhodné změnit výrobní portfolio společnosti ve smyslu modernizace a digitalizace, můžete to specifikovat? V čem vidíte výhody konkurence v této oblasti? - odpvěděla částečně Na základě přednesené prezentace a odpovědí na otázky položené v diskusi komise rozhodla, že studentka práci obhájila.

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Business Economics (BAK-EP)

Composition of Committee

doc. Ing. Marie Pavláková Dočekalová, Ph.D. (předseda)
prof. Ing. Mirko Dohnal, DrSc. (místopředseda)
Ing. Zdeňka Videcká, Ph.D. (člen)
Ing. Monika Šebestová, Ph.D. (člen)
Mgr. Eva Michalíková, Ph.D. (člen)

Studentka splnila cíle práce, které byly stanoveny v zadání. Použité metody odpovídají běžnému standardu pro tento typ práce.
Návrhy na zlepšení výkonnosti podniku jsou formulovány, konkrétní přínos pro praxi je limitován nižším stupněm rozpracovanosti návrhu.Práce je po formální stránce zpracována přehledně. Studentka využila základní informační zdroje, nicméně práce by mohla více reflektovat aktuální odbornou literaturu. Práce splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci a proto ji doporučuji k obhajobě. Otázky k obhajobě nepokládám.
Evaluation criteria Grade
Splnění stanovených cílů C
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Praktická využitelnost výsledků D
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji, včetně citací B

Grade proposed by supervisor: C

Téma práce je velice často řešené, není inovativní, k jeho zpracovaní není třeba speciálních postupů a dovedností. Autorka práci koncipovala obdobně jako je psána většina prací na toto téma, tedy kombinuje nástroje finanční a strategické analýzy.

Zdrojem dat je podnik Škoda Auto a.s. Konkrétní návrhy pro tento podnik jsou velice komplikované, protože sami účetní výkazy nemohou odkrýt podstatu dodavatelsko odběratelských vztahů. Benchmarking různých automobilek je problematický, protože každá značka si formou diferenciace buduje vlastní klientelu.

Jako nejproblematičtější vidím ale návrhovou část. Jak autorka sama uvádí, problém s likviditou díky koncernu VW asi nenastane. Návrh expanze do Mexika je jistě zajímavý, ale naprosto nereálný. Pouze letmý pohled do internetových zdrojů ukazuje, že trh v Mexiku je již plně obsazen jinými značkami a pokud by chtěl koncern VW zvyšovat tržby, jde to jednoznačně efektivněji přes vlastní obchodní značku než přes zavádění nové značku Škoda. Podrobnosti lze nalézt zde: https://mexico-now.com/new-car-sales-in-mexico-closed-2024-with-a-9-8-growth-rate/ či zde: https://www.carandbike.com/news/skoda-auto-volkswagen-india-exports-first-3-000-units-of-vw-virtus-to-mexico-3202167.

Práci doporučuji k obhajobě s výše uvedeným hodnocením.
Evaluation criteria Grade
Splnění stanovených cílů C
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků E
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji C
Topics for thesis defence:
  1. Jaká je strategie koncernu VW na americkém trhu? Jak prosím vysvětlíte skutečnost, že i vozidla vyráběná jako značka škoda v Indii jsou v Mexiku prodávána jako značka VW? Proč by pro koncern VW bylo výhodnější prodávat raději obchodní značku Seat, což již v minulosti udělal, než značku škoda?

Grade proposed by reviewer: D

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová