Master's Thesis

dialogue as (main) design practice

Final Thesis 1.15 MB

Author of thesis: MgA. Julie Dudová

Acad. year: 2024/2025

Supervisor: Mgr. Zuzana Kubíková

Reviewer: Mgr. Pavel Turek, Ph.D.

Abstract:

The diploma thesis deals with the topic of dialogue. Its use and importance not only in the academic environment. The output of the diploma thesis is the design of a course called "dialogue as a (core) design practice" for design students at the Faculty of Fine Arts. Another part of the diploma thesis is a set of points that complement the course and can offer support systems and inspiration on how to approach dialogue as a tool outside the proposed seminar.

The thesis also includes experiences gained through personal journalistic practice and data obtained through a research questionnaire that was created specifically to design the course structure. During the creation of the content, emphasis is placed on awareness of the privileges, roles and influence of the social structures from which we come and which influence our attitudes and criticism.

Keywords:

dialogue, design, practice, discussion, interview, criticism, FaVU, system, social responsibility

Date of defence

21.05.2025

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Process of defence

Studentka představila svou diplomovou práci, která se zaměřovala na možnosti kolektivní edukace v prostředí umělecké školy. Součástí práce byl návrh kurzu, který autorka předložila komisi v tištěné podobě. Druhým výstupem byl souhrn tematických okruhů, jež měl kurz obsahovat. Cílem bylo vytvořit otevřený, přístupný a inkluzivní vzdělávací model pro všechny studenty. Po prezentaci předseda komise přistoupil ke čtení posudků – nejprve vedoucí práce Mgr. Denisy Kubíkové, následně oponentního posudku Mgr. Pavla Turka, Ph.D., který byl v nepřítomnosti přečten předsedou komise. Autorka reagovala na otázky obsažené v posudcích a rozvedla zamýšlené metody výuky, které kladly důraz na práci s dynamikou skupiny, potlačení hierarchických struktur, výběr prostředí a jednotné nastavení. Navázala na zkušenosti s workshopy „A jak se máš ty“, které probíhaly v rámci kolektivu Kolaps, a představila koncept kurzu jako nástroj pro sdílení sociálních zkušeností, vnitřního dialogu a reflexe názorů. Kurz byl koncipován tak, aby byl po krátkém zaškolení přenositelný i pro jiné pedagogy. Diskuze se zaměřila na roli lektora a na způsoby vedení dialogu v pedagogickém kontextu. Mgr. art. MgA. Kristína Jamrichová, Ph.D., vznesla dotaz na volbu výzkumné metody – konkrétně na použití dotazníku, který dle jejího názoru nebyl pro daný typ výběru ideální. Upozornila na nedostatečně transparentní metodologii a absenci argumentace. Autorka reagovala s odkazem na širší rámec práce: design jako nástroj pro proměnu sociálních struktur a redesign vzdělávacích procesů. Komise debatovala nad propojením formy a obsahu, metodologickým zakotvením a chybějícím výstupem z reálného ověření kurzu. Kurz zatím nebyl realizován na půdě fakulty, což vzbuzovalo otázky ohledně jeho funkčnosti. Komise ocenila výběr tématu a jeho společenskou relevanci, zároveň však doporučila dopracovat metodologickou část a přesně formulovat pedagogické nástroje a výstupy kurzu.

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Design (DES_M)

Composition of Committee

doc. MgA. Mikuláš Macháček (předseda)
MgA. Ondřej Tobola (člen)
MgA. Jan Mikoška (člen)
Mgr. Zuzana Kubíková (člen)
M.Sc. Denisa Kollarová (člen)
Mgr. Šárka Svobodová, Ph.D. (člen)
MgA. Jozef Ondrík (člen)
doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (člen)
PhDr. Ladislav Jackson, Ph.D. (člen)
Mgr. et MgA. Kristína Jamrichová, Ph.D. (člen)
MgA. Tereza Hejmová (člen)

Supervisor’s report
Mgr. Zuzana Kubíková

Grade proposed by supervisor: A

File inserted by supervisor Size
Review_Kubikova_Dudova_2025.pdf 178,93 kB

Reviewer’s report
Mgr. Pavel Turek, Ph.D.

Grade proposed by reviewer: A

File inserted by the reviewer Size
Posudek oponenta [.pdf] 131,44 kB

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová