Bachelor's Thesis

Design of the forwarding trailer for forest harvesting

Final Thesis 3.49 MB Appendix 301.26 kB

Author of thesis: Bc. Daniel Saňák

Acad. year: 2024/2025

Supervisor: Ing. Václav Mergl, Ph.D.

Reviewer: Ing. Jiří Frühbauer

Abstract:

This bachelor deals with the design of a forwarding trailer for forest harwesting. The introductory research section outlines various structural design options for forwarding trailers, followed by a comparison of existing models and their respective characteristics. Subsequently, a conceptual model of the forwarding trailer is presented, including a detailed description of its individual components. The thesis also includes analytical calculations of selected structural elements, which demonstrated satisfactory results, confirming that the proposed trailer can be operated safely. The work is complemented by a detailed 3D model of the trailer, as well as assembly drawings and subassembly documentation of the frame weldment.

Keywords:

Forwarding, frame construction, draw bar, axle, stress calculations, power calculations

Date of defence

10.06.2025

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaCznamka

Grading

C

Process of defence

Student prezentoval svou závěrečnou práci a odpověděl na otázky vedoucího i oponenta. Dále odpovídal na dotazy členů zkušební komise a to následovně: 1. Zatížení náprav - částečně odpověděl

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Engineering (B-STR-P)

Specialization

Machine and Equipment Construction (SSZ)

Composition of Committee

doc. Ing. Robert Brázda, Ph.D. (předseda)
Ing. Jaroslav Kašpárek, Ph.D. (místopředseda)
Ing. Michal Vaverka, Ph.D. (člen)
Ing. Přemysl Pokorný, Ph.D. (člen)
Ing. Lukáš Zeizinger, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
Ing. Václav Mergl, Ph.D.

Student Daniel Saňák se ve své práci zabýval návrhem konstrukce vyvážecího návěsu pro lesní těžbu. V úvodní části práce je věnována pozornost základním konstrukčním prvkům vyvážecích návěsů, dostupným modelům na trhu a legislativním předpisům. V druhé části se autor zabývá třemi návrhovými koncepty na jejichž základě vytvořil svůj návrh. Seznámení s vytvořeným návrhem se nachází ve třetí části práce, kde se autor věnuje detailnímu představení dílčích části navrženého vyvážecího návěsu. Poslední část práce se zabývala pevnostními, výkonnostními a rozměrovými výpočty rámu a dílčích součástí. Výkresová část práce byla autorem
vypracována podle požadavků zadání.

K práci jsou tyto výtky:
Malé obrázky v rešeršní části práce.

Bakalářská práce splnila požadavky a cíle zadání. Rozsah rešerše je úplný dle zadání, přehledný. Z hlediska formálnosti a logického uspořádání je práce na chvalitebné úrovni. Po stránce grafického zpracování jsou malé připomínky viz výše. Student se důkladně odvolává na citace zdrojů, obrázky i tabulky v textu. Textová část práce obsahuje jen drobné formální nedostatky. Výsledky práce byly studentem výborně interpretované. Student vypracováním této práce prokázal zájem o danou problematiku.

Doporučuji tuto práci k obhajobě.

Otázky:
Proč je rychlost přídavného pojezdu tak nízká? Co se stane, když rychlost tažného prostředku překročí rychlost přídavného pojezdu?
Pro zajištění prodlužovací části nosníku proti pohybu využíváte jistící kolik. Je jištění pouze samotným kolíkem bezpečné?
Jaký typ čepu užíváte pro spojení nosníku nápravy k rámu?
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Grade proposed by supervisor: B

Reviewer’s report
Ing. Jiří Frühbauer

Bakalářská práce se zabývá konstrukčním řešením vyvážecího vozu pro lesní těžbu.

V úvodu práce student popisuje konstrukci vyvážecího vozu spolu se souhrnem podobných konstrukcí vyvážecích vozů různých výrobců a shrnutím jejich parametrů. Dále je uveden rozbor legislativních předpisů všech aspektů, které by se mohly týkat vyvážecích vozů.

V hlavní části práce student porovnal vybrané koncepce, ze kterých čerpal pro následující část. V další části je popsána vlastní konstrukce vyvážecího vozu. Je zde uvedeno řešení rámu, náprav, ložné plochy a dále přídavných prvků návěsu.

V poslední části je provedena výpočtová analýza nosníků, čepů a držáku. Dále je uveden výpočet výkonu přídavného pohonu.

Součástí práce je i výkresová dokumentace obsahující sestavu vyvážecího vozu a svařovací sestavu rámu včetně kusovníků.

Práce je zpracována přehledně, autor se v ní dopustil několika chyb. Konkrétně mám připomínky k:

-na obr. 42 je chybně zobrazen průběh ohybového momentu

-v kapitole 6.5 nejsou uvedeny otáčky, které jsou potřebné pro výpočet výkonu

-pevnostní výpočty vyvážecí návěsu by bylo vhodné podpořit MKP analýzou

-na výkrese sestavy nejsou uvedeny kóty mezní polohy prodloužení rámu a v kusovníku chybí pozice 21

Předložená práce je původní, má dobrou úroveň a i přes nedostatky splňuje požadavky zadání. Práci doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Topics for thesis defence:
  1. Jaký je správný průběh momentu na nosníku z obr. 42?

Grade proposed by reviewer: B

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová