Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Doctoral Thesis
Author of thesis: MgA. Veronika Zajačiková
Acad. year: 2024/2025
Supervisor: prof. akad. soch. Tomáš Ruller
Reviewers: Mgr. Marika Kupková, Ph.D., doc. MgA. Martin Blažíček, Ph.D.
The dissertation project "Czech Video Art" aims to comprehensively map and define the category of video art within the Czech cultural context, while naturally situating it within the international framework. The project consists of three separate, yet interrelated parts, preceded by an excursion into the origins of Western and Central European video art. The theoretical research is directed towards a publication that seeks to document Czech video art tied to analog technology. This research spans from the era of the first pioneers of video media worldwide in the 1960s, through the situation in Czechoslovakia at the turn of the 1970s and 1980s, up to the 1990s when this epoch was concluded by the rise of digital technologies. The dissertation also includes a curatorial exhibition project that practically reflects the research. The aim of the dissertation is to formulate an academic perspective on the issues of Czech video art from both a theoretical and historiographical standpoint, while simultaneously bringing the topic closer to the general public through the exhibition project. The current period is particularly suitable for such an evaluation, mainly due to the sufficient time distance, allowing for a more objective reflection. Moreover, theoretical tools and methodological approaches, including foreign academic sources that were previously lacking in the Czech environment, are now available.
video art, new media art, new technology art
Date of defence
12.12.2024
Result of the defence
Not defended (thesis was not successfully defended)
Process of defence
Předseda komise doc. MgA. Filip Cenek na úvod představil doktorandku MgA. Veroniku Zajačikovou, téma její disertační práce, přítomné členy a členky komise, školitele a externí konzultantku práce PhDr. Katarínu Rusnákovou, Ph.D., a stručně nastínil průběh a časový rámec obhajoby. Školitel prof. akad. soch. Tomáš Ruller poté přiblížil aktivity doktorandky během jejího doktorského studia. Následně doktorandka představila výsledky svého disertačního výzkumu i přepracovanou disertační práci ve všech jejích částech, teoretické i praktické. Prof. akad. soch. Tomáš Ruller nejprve přednesl své stanovisko školitele, poté následovaly oponentské posudky Mgr. Mariky Kupkové, Ph.D., a doc. MgA. Martina Blažíčka, Ph.D. Dotazy oponentky Mgr. Mariky Kupkové, Ph.D., se zaměřily na metodologii práce a na vymezení samotného cíle disertačního textu, který má ambici přinést syntetické dějiny českého videoartu. Oponentka požádala o vyjasnění výzkumné pozice doktorandky a vyjádřila za chybné nezapracování osobních rozhovorů do jádra disertační práce alespoň v podobě vlastních badatelských závěrů. Oponent doc. MgA. Martin Blažíček, Ph.D., poukázal na převážně faktografickou povahu textu, na absenci interpretací či konkretizaci mezinárodních vlivů. Kritizoval zejména několik chybně neuvedených citací z literatury. Doktorandka v návaznosti na oponentské dotazy vysvětlila důvody volby metodologického přístupu a dovysvětlila nejasnosti týkající se praktické části práce, kterou tvoří připravený výstavní projekt. Připustila rovněž konkrétní citační nedostatky, které označila za nezáměrné. V širší diskuzi se přítomní shodli, že cíle práce jsou velmi ambiciózní a doktorandka disponuje mimořádným přehledem v dané oblasti. Komise ocenila i osobní (byť v práci nepublikované) rozhovory s vybranými autory, které by bylo vhodné využít v dalším badatelském a kurátorském působení. Pozitivně bylo hodnoceno také zapracování doporučení z předešlé obhajoby a celková úprava obsahové proporce disertační práce. Debata se dále stočila k vlivu prostředí alternativní kultury a oficiálních institucí na vznik videoartu, k důvodům věnování významného prostoru americkému videoartu 60. a 70. let a dalším zahraničním autorům, i k významu kritického přístupu ke kanonizaci autorů v publikovaných zdrojích. Zásadním problémem, který se nakonec ukázal jako rozhodující, však bylo opomenutí řádného citování několika pramenů z literatury. V tajném hlasování všech členek a členů komise proto nebylo dosaženo většiny potřebné k úspěšné obhajobě a k udělení titulu Ph.D.
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta výtvarných umění
Department
Department of Art History and Theory
Study programme
Fine Arts (VUD)
Field of study
Fine Arts and Art Management (VUUP_DK3)
Composition of Committee
doc. MgA. Filip Cenek (předseda) doc. MgA. Martin Blažíček, Ph.D. (člen) prof. PhDr. Miloš Šejn (člen) Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (člen) MgA. Jennifer Helia De Felice, Ph.D. (člen) PhDr. Kaliopi Chamonikolasová, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportprof. akad. soch. Tomáš Ruller
Reviewer’s reportMgr. Marika Kupková, Ph.D.
Reviewer’s reportdoc. MgA. Martin Blažíček, Ph.D.
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová