Bachelor's Thesis

System for Retrieving and Visualizing Vehicle Data from OBD

Final Thesis 4.62 MB Appendix 12.64 MB

Author of thesis: Bc. Jan Kroutil

Acad. year: 2024/2025

Supervisor: Ing. Petr John

Reviewer: doc. Ing. Radek Burget, Ph.D.

Abstract:

Nowadays, almost every car has an OBD2 port. This port is used to read data from the vehicle's unit to a smartphone or computer, and these data can then be used for vehicle diagnostics. However, existing diagnostic programs typically only display current data, usually from a single vehicle, the one being checked. Many service providers and other entities managing vehicle fleets have no choice but to manually read data from each vehicle, which takes time and costs money. This work focuses on exploring the use of dashboards for the proper visualization of vehicle data. It addresses the correct and clear display of relevant data in one place for quick use by the user. It also deals with communication with the OBD2 port and the subsequent transfer and archiving of data to storage and finally, it covers the sending of data to a server and the display of archived data in an easily understandable way for the end user, who can view it historically for any managed vehicle.

Keywords:

internet of things, OBD2 port, dashboard, data visualization, RIoT, Quasar Framework, web app

Date of defence

17.06.2025

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaAznamka

Grading

A

Process of defence

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A.

Topics for thesis defence

  1. Jaká je struktura CSV souborů s daty získanými z vozidel? Jaké konkrétní údaje ukládáte a které z nich dokáže zobrazit Vaše aplikace?
  2. Která část zpracování dat byla nejsložitější? Je formát dat ze čtečky standardizovaný?
  3. Jaký je plán dalšího nasazení vašeho projektu?

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Information Technology (BIT)

Composition of Committee

doc. Ing. Tomáš Martínek, Ph.D. (předseda)
Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen)
Ing. Jiří Hynek, Ph.D. (člen)
doc. Mgr. Adam Rogalewicz, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
Ing. Petr John

Bakalářskou práci hodnotím jako zdařilou. Student si osvojil potřebné technologie a na základě těchto znalostí vytvořil aplikaci, která je schopná vizualizovat data získaná z vozidel, a skripty, které zajišťují jejich získávání a odesílání do existující platformy. Výsledná aplikace má potenciál pomoci mechanikům s údržbou jejich vozového parku. Navrhuji hodnocení stupněm A.

Evaluation criteria Verbal classification
Informace k zadání

Tato bakalářská práce měla dva hlavní cíle. Primárním cílem bylo vytvořit webovou aplikaci, která pomocí vizualizace stavu jednotlivých vozidel usnadní práci mechanikům spravujícím rozsáhlejší vozové parky. Druhým cílem bylo vyvinout skripty umožňující automatizované čtení stavu vozidel z diagnostické zásuvky OBD II pomocí čtečky typu ELM327. Tyto skripty měly zároveň zajistit lokální ukládání dat během jízdy bez nutnosti připojení k internetu a jejich následné odeslání po navázání spojení se serverem. K dosažení těchto cílů musel student prostudovat široké spektrum témat, a to od existujících backendových rutin a vizualizačních nástrojů, přes principy návrhu dashboardů, až po nástroje pro komunikaci s diagnostickou zásuvkou. Po konzultaci zvolil pro implementaci kombinaci programovacích jazyků Python, pro aplikaci na straně vozidla, a TypeScript s frameworkem Quasar, pro implementaci webového rozhraní. Zadání hodnotím jako průměrně obtížné a považuji jej za splněné ve všech bodech.

Práce s literaturou

Student prostudoval doporučenou literaturu a vyhledával další relevantní zdroje.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Student během celého akademického roku komunikoval aktivně. Jako vedoucí nejvíce oceňuji dostupnost při testování skriptů, běžících na straně vozidla, které bylo nutné postupně upravovat vozidlům z vozového parku a použité ELM327 čtečce.

Aktivita při dokončování

Student dokončil praktickou část bakalářské práce s výrazným předstihem, což umožnilo otestovat navržené řešení přímo na vozidlech daného vozového parku. Díky tomu mohlo být řešení také prezentováno vedoucímu technikovi Šumperské pobočky společnosti CBA.

Publikační činnost, ocenění

-

Points proposed by supervisor: 92

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
doc. Ing. Radek Burget, Ph.D.

Přestože k technické zprávě mám některé výše uvedené výhrady, výsledkem práce pana Kroutila je technicky kvalitní a uživatelsky výborně použitelné řešení bez problémů uplatnitelné v praxi. Celkově proto navrhuji hodnocení stupněm A.

Evaluation criteria Verbal classification Points
Náročnost zadání

Evaluation level: obtížnější zadání

Zadání předpokládá kromě návrhu softwarové aplikace i zvládnutí sběru dat přímo z vozidel. Ačkoliv příslušný hardware byl zřejmě k dispozici jeho integraci po softwarové stránce považuji za mírně náročnější.

Prezentační úroveň technické zprávy

Technická zpráva je v podstatě srozumitelná a odpovídá zadání, nicméně bych ocenil větší strukturovanost a více technických podrobností. Zejména analýza požadavků a existujících řešení je pojata formou dlouhého vyprávění, ve kterém se obtížně identifikují podstatné části. V popisu vlastní implementace postrádám detailnější popis toho, jaká přesně data se získávají a přenáší, jaká je jejich struktura, jak se získávají GPS souřadnice a další podrobnosti. Nicméně základní vlastnosti vytvořeného systému a způsob řešení jsou dobře zdokumentované.

70
Formální úprava technické zprávy

Po typografické i jazykové stránce je technická zpráva velmi pečlivě zpracována a hodnotím ji jako nadprůměrnou

90
Realizační výstup

Realizačním výstupem je propracované softwarové řešení, které pokrývá jak sběr dat pomocí zařízení běžícího přímo ve vozidle, tak jejich přenos a přehledné zobrazení. Zejména aplikace pro zobrazení a analýzu získaných dat je velmi propracovaná s důrazem na praktickou použitelnost a lze si bez problémů představit její nasazení v praxi. Celé řešení je také technicky kvalitně navrženo a implementováno s využitím pokročilých technologií např. pro implementaci aplikačních rozhraní a předávání zpráv mezi mobilní jednotkou a serverem.

96
Využitelnost výsledků

Výsledná aplikace je prakticky využitelná pro sledování technického stavu flotily vozidel včetně historie.

Rozsah splnění požadavků zadání

Evaluation level: zadání splněno

Zadání považuji za splněné ve všech bodech.

Rozsah technické zprávy

Evaluation level: je v obvyklém rozmezí

Technická zpráva je svým rozsahem v rozmezí obvyklém pro bakalářskou práci. Nicméně teoretické kapitoly 2 a 3 věnované internetu věcí a dashboardům jsou podle mého názoru až příliš obecná a dlouhé, přičemž ne všechny jejich části jsou úplně relevantní k zaměření práce. Naopak popis vlastního řešení mohl být podrobnější, jak uvádím níže.

Práce s literaturou

Seznam použité literatury je na bakalářskou práci velmi rozsáhlý a obsahuje relevantní zdroje. Tyto zdroje jsou v práci řádně citovány.

90
Topics for thesis defence:
  1. Jaká je struktura CSV souborů s daty získanými z vozidel? Jaké konkrétní údaje ukládáte a které z nich dokáže zobrazit Vaše aplikace?
Points proposed by reviewer: 90

Grade proposed by reviewer: A

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová