Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Master's Thesis
Author of thesis: Ing. Dan Kejval
Acad. year: 2023/2024
Supervisor: prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D.
Reviewer: Ing. Petr Kudláček
Turbocharger rotors are highly stressed components exposed to significant thermo-mechanical loads. This thesis provides a literature review of this issue concerning turbocharger rotors and focuses on the thermal field analysis and structural analysis of the turbocharger rotor of a stationary internal combustion engine under different steady-state operating conditions, especially under maximum thermo-mechanical load. The analysis was conducted using Ansys Mechanical software, which allows for the calculation of the thermal field as well as the identification and evaluation of critical areas of the rotor using the finite element method. The result of the thesis is an assessment of the rotor's safety, including the risk of loosening the rings preloaded on the rotor shaft.
turbocharger, rotor, heat transfer, thermo-mechanical load, analysis, FEM
Date of defence
17.06.2024
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
A
Process of defence
Student seznámil zkušební komisi s průběhem a výsledky své závěrečné práce. Následně zodpověděl otázky oponenta. 1. Jaký vliv na výsledek mohl mít typ zvolené analýzy (Steady-State), zadané okrajové podmínky a zvolené zjednodušující předpoklady (náhrada šroubového spoje)? Jaké další kroky byste provedl pro zpřesnění Vámi provedené analýzy? Zodpovězeno. 2. V úvodní části práce jste zmínil motivaci pro tvorbu této analýzy, a tedy: výskyt harmonických frekvencí během provozu, jejichž možnou příčinou je uvolňování kroužků nasazených na hřídeli rotoru. Závěrem práce je výsledek, že k povolování sestavy rotoru docházet nemůže. Jakou další analýzu, studii byste zvolil, aby bylo možné identifikovat příčinu těchto harmonických frekvencí, naznačte další postup. Zodpovězeno. Dále odpovídal na otázky členů komise: 1. Jakým mechanismem může dojít k přenosu oleje do sání kompresoru? Zodpovězeno. 2. Jak lze zahrnout vliv nestacionárního charakteru teploty plynů při hodnocení pevnosti? Zodpovězeno. 3. Popiště hodnocení pevnosti v případě vysokocyklové únavy. Zodpovězeno.
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta strojního inženýrství
Department
Institute of Automotive Engineering
Study programme
Automotive and Material Handling Engineering (N-ADI-P)
Composition of Committee
prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Jan Klimeš (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen) Ing. Tomáš Heger (člen) Ing. Marek Slovák (člen)
Supervisor’s reportprof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D.
Grade proposed by supervisor: A
Reviewer’s reportIng. Petr Kudláček
Grade proposed by reviewer: A
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová