Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Bachelor's Thesis
Author of thesis: Bc. Samuel Čus
Acad. year: 2023/2024
Supervisor: Ing. Josef Strnadel, Ph.D.
Reviewer: Ing. Václav Šimek
The goal of this bachelor’s thesis is to familiarize with real-time systems, uncertainties and scheduling mechanisms related to these systems, statistical model checking, as well as the design and implementation of an approach to schedulability analysis under uncertainties, creating suitable sets of real-time tasks, and verifying their schedulability using the approach. I have mainly incorporated uncertainties caused by system interruptions and undeterministic task parameters. To address the given problem, I created a set of tasks, incorporated uncertainties into the system, and analyzed the schedulability of the tasks. The system modeling and analysis were conducted using the UPPAAL SMC tool, and, for comparison, also using the Cheddar tool with selected sets of tasks.
real-time, real-time systems, uncertainties, real-time tasks, schedulability analysis, UPPAAL, statistical model checking, model checking, scheduling mechanisms, timed automatons, modal logic, system verification
Date of defence
13.06.2024
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
C
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných, např. ohledně dopadu režie přepínání kontextu na vyhodnocení výpočetních modelů, stručnosti teoretického úvodu práce či konfigurace prostředí UPPAAL. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm C - dobře.
Topics for thesis defence
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Computer Systems
Study programme
Information Technology (BIT)
Composition of Committee
doc. RNDr. Milan Češka, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Vladimír Janoušek, Ph.D. (člen) Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jan Kořenek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Josef Strnadel, Ph.D.
S odhlédnutím od spíše průměrné aktivity studenta během řešení a dokončování činností souvisejících se zadáním i se zpracováním technické zprávy a s přihlédnutím k nadprůměrně kvalitnímu řešení daného, obtížnějšího, tématu navrhuji ohodnotit práci studenta a její výsledek stupněm B.
Student prokázal schopnost samostatně využívat vedoucím doporučené i vlastním úsilím nalezené informační zdroje související s řešeným tématem, mj. orientovat se v nich, čerpat z nich a vhodně využívat informace v nich obsažené k řešení daného tématu.
Dané téma začal student zpracovávat včas, řešení průběžně konzultoval a informoval o dílčích problémech a jejich překonání, pokrocích i dalším směřování řešení projektu. Student pracoval samostatně, na konzultace byl vždy velmi dobře připraven.
Výsledek práce studenta (tj. realizační výstup a technická zpráva) mi byl předkládán ke konzultacím s mírným zpožděním, cca od března, a spíše sporadicky; jeho konečná podoba mi však byla předložena v předstihu, umožňujícím mi připomínkovat ji před odevzdáním - mé stěžejní připomínky byly do konečné podoby zahrnuty.
-
Grade proposed by supervisor: B
Reviewer’s reportIng. Václav Šimek
S ohledem na výše uvedené skutečnosti navrhuji souhrnné hodnocení stupněm C - dobře, 70 bodů.
Evaluation level: obtížnější zadání
Obtížnost zadání bych označil za mírně vyšší oproti běžnému stavu. Vliv na tuto skutečnost má především nutnost detailního seznámení se s principy statistického ověřování modelů a následně promítnutí těchto poznatků do přístupu k analýze systémů či úloh reálného času.
Technická zpráva je rozdělena do celkem 6 kapitol, které jsou uspořádány v logickém sledu. Srozumitelnost pro čtenáře je na dobré úrovni.
Rozsah rešeršní či teoreticky zaměřené části převažuje, i když nijak zásadně, nad prostorem věnovaným diskusi vlastního řešení a zhodnocení dosažehých výsledků. Tento fakt je způsoben především dle mého názoru přílišnou pozorností věnovanou detailnímu popisu systému UPPAAL v sekci 3.1.4.
V kapitole 5.2 popisující sady úloh se autor často odkazuje na informační zdroje, nicméně bylo by lepší se o parametrech jednotlivých úloh zmínit rovnou v jim věnovaným sekcích.
V neposlední řadě pak oceňuji přehledný manuál na zprovoznění vzniknuvšího řešení v prosředí UPPAAL.
Po jazykové stránce jsem nenarazil na nějaké zásadní prohřešky. Ostatní připomínky shrnuji níže:
Realizační výstup zahrnuje modely implementované v prostředí UPPAAL a Cheddar. Oba dva soubory mají podobu kombinace kódu v jazyce C a XML formátu. Komentáře v nich přítomné bych označil za poměrně střídmé, avšak postačující. V zásadě se jedná o implementaci existujících teoretických konceptů, která je dle prezentovaných výsledků získaných na sadě úloh plně funkční v rozsahu požadavků daných zadáním. Nejedná se však o žádný inovativní počin.
Tento realizační výstup by mohl být bez problémů využitelný pro podporu výuky ve specializovaných kurzech či další, teoreticky zaměřený výzkum. Pro reálné nasazení ve spojitosti s moderními vestavěnými systémy zde moc příležitostí nespatřuji.
Evaluation level: zadání splněno s drobnými výhradami
Domnívám se, že požadavky stanovené jednotlivými body zadání byly po formální stránce naplněny. Určitou připomínku lze však vznést k tomu, že v sekcích 5.1 a 5.2, které se zabývají specifikací experimentů a jejich vyhodnocením, se čtenář o konkrétních typech reflektovaných nejistot (viz požadavky v 6. bodě zadání) kromě zmínky o sporadických úlohách prakticky nic nedozví.
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Výběr informačních pramenů a způsob jejich využití při zpracování tohoto projektu bych označil za adekvátní svému účelu. Nicméně v souvislosti s kapitolou 3.1.1 bych očekával, že se v přehledu objeví i nějaké reference specificky zaměřené právě na statistické ověřování modelů.
Grade proposed by reviewer: C
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová