Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Bachelor's Thesis
Author of thesis: Bc. Michal Mlčoch
Acad. year: 2022/2023
Supervisor: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Reviewer: Ing. Vladimír Bartík, Ph.D.
This bachelor’s thesis deals with the issue of service requests arising in smart cities and their planning into the routes for service workers. The thesis discusses the issue of the concept of smart cities, route optimization and analysis of services providing route optimization. This work aims to create a system for planning the routes of service workers for the smart city platform developed by Logimic. The main functionality is to enable route optimization through third-party services, and the emphasis is on being able to easily change the thirdparty service providing the optimization.
smart cities, service requests and workers, route optimalization, TSP, VRP, TypeScript
Date of defence
14.06.2023
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
B
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Topics for thesis defence
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Information Systems
Study programme
Information Technology (BIT)
Composition of Committee
doc. Dr. Ing. Dušan Kolář (předseda) doc. Ing. Peter Chudý, Ph.D., MBA (člen) RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Mrázek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Ondřej Lengál, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Student ke své práci přistupoval svědomitě, dokázal pracovat samostatně a vytvořil použitelné řešení, díky kterému bude možné efektivněji plánovat trasy servisních pracovníků v systému firmy Logimic. Navrhuji hodnocení stupněm A.
Zadání vzniklo ve spolupráci s firmou Logimic. Cílem bylo implementovat službu pro výpočet optimální cesty servisního pracovníka na základě charakteristik servisních požadavků (například poloha) a charakteristik pracovníka (například pracovní doba). Student prozkoumal problematiku VRP (tzv. vehicle routing problem, problém směrování vozidel), analyzoval existující služby poskytující výpočet směrování a seznámil se serverovou částí platformy Logimic (AWS Lambda). Výsledek je založen na službě Openrouteservice, nicméně architektura umožňuje napojit i jiné poskytovatele. Zadání hodnotím jako obtížnější. Bylo splněno ve všech jeho bodech.
Student prostudoval doporučenou literaturu a aktivně si vyhledával další zdroje týkající se zejména oblasti IoT, problému VRP a použitých technologií.
Student komunikoval během celého akademického roku. Konzultace probíhaly online s vedoucím práce a Ing. Michalem Valným Ph.D. z firmy Logimic. Integrace na serverové straně byla řešena s Ing. Františkem Mikulů a Ing. Petrem Johnem. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala velmi dobrým tempem.
Práce byla dokončena v předstihu, a mohla tak být řádně konzultována s vedoucím práce a vývojáři firmy Logimic.
Práce byla integrována do platformy firmy Logimic.
Grade proposed by supervisor: A
Reviewer’s reportIng. Vladimír Bartík, Ph.D.
Bakalářská práce pana Mlčocha je kvalitní, technická zpráva je až na několik drobností bez nedostatků a realizační výstup je také nadprůměrný. Navrhuji proto hodnocení stupněm B (velmi dobře).
Evaluation level: průměrně obtížné zadání
Cílem této bakalářské práce bylo prostudování problematiky plánování a optimalizace tras a seznámení se s dostupnými službami v této oblasti. Dále bylo potřeba provést implementaci a integrovat zvolené řešení v rámci systému pro podporu chytrých měst. Jde tedy o komplexní téma, které obtížností odpovídá bakalářské práci.
Evaluation level: zadání splněno
Všechny body zadání byly splněny.
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Rozsah technické zprávy splňuje předepsané požadavky.
Logická struktura technické zprávy je zvolena správně, jednotlivé kapitoly jsou psány srozumitelně a všechny kroky práce jsou v nich detailně a přesně popsány. Narazil jsem zde pouze na několik drobných chyb z nepozornosti, jako např. přehození bloků v obr. 6.1. Těchto pár drobností ale nijak nesnižují velmi dobrý dojem z celé práce.
Jazykové ani typografické chyby se v textu prakticky nevyskytují, také typografická stránka je bezchybná. Z pohledu formální úpravy je tedy práce prakticky bez nedostatků.
Z pohledu práce s literaturou také v práci neshledávám žádné pochybení, převzaté výsledky jsou v práci jasně odlišeny a studentův přínos zřejmý.
Realizačním výstupem je backendová část systímu pro plánování tras využívající služeb třetích stran s možností rozšíření o další služby. Tato část je funkční, byla testována a je prakticky využitelná. Systém také umožňuje, aby uživatel měl možnost ovlivnit trasu, např. tím, že nastaví některý bod trasy jako prioritní. Frontend a začlení do systému chytrých měst proběhne v budoucnu. Realizační výstup tedy také hodnotím jako nadprůměrný.
Shrnutí dostupných webových řešení pro směrování tras je přínosný, a výsledný realizační výstup je prakticky využitelný a bude dále využit a rozšiřován u zadavatele.
Grade proposed by reviewer: B
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová