Bachelor's Thesis

Cavitation heater

Final Thesis 3.27 MB Appendix 397.45 kB

Author of thesis: Ing. Juraj Rovder

Acad. year: 2017/2018

Supervisor: doc. Ing. Pavel Rudolf, Ph.D.

Reviewer: Ing. Dalibor Závorka

Abstract:

This report is considering an equipment that is using cavitation to heat water. The theoretical part explains basic principles of its function and different types of such device. Following chapters describe a construction of used heater and an experiment carried out on this device. The results of the experiment are collected and evaluated. The final part of the thesis contains suggested adjustments of the given cavitation heater.

Keywords:

cavitation, heater, water, device, equipment, experiment, evaluation, cavitation heater, efficiency

Date of defence

13.06.2018

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaAznamka

Grading

A

Process of defence

Student přednesl prezentaci BP o délce 7 min. Vedoucí práce přečetl posudek. Tajemník přečetl oponentní posudek s otázkami za nepřítomného oponenta Ing. Závorku. doc. Štigler se zeptal, podle čeho počítali jiní autoři účinnost, že vyšla nad 100%, doplňující otázka jaký má vliv hodnota tlaku. Otázka jestli se zkoumal vliv sklonu děr rotoru. Doc. Rudolf poprosil o vysvětlení pojmu kavitace. Doc Štigler se zeptal na provozní problémy ohledně kav. eroze. Doc Rudolf se zeptal na jiné nežádoucí provozní jevy. Doc. Štigler se zeptal za jak dlouho se ustálí teplota. Doc. Fialová se zeptala na jakou nejvyšší teplotu je možno se dostat.

Language of thesis

Slovak

Faculty

Department

Study programme

Engineering (B3S-P)

Field of study

Fundamentals of Mechanical Engineering (B-STI)

Composition of Committee

doc. Ing. Marian Bojko, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Pavel Rudolf, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Jaroslav Štigler, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Simona Fialová, Ph.D. (člen)
Ing. Roman Klas, Ph.D. (člen)
Mgr. Jana Hoderová, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
doc. Ing. Pavel Rudolf, Ph.D.

Student předložil velmi cennou práci, která bude mít patrně ohlas i ve veřejnosti. Jedná se asi o první seriózní měření kavitačního ohřívače (někdy také nazývaný kavitační kotel). V laických i odborných kruzích jsou tomuto zařízení přisuzovány účinnosti až 180%. Kromě rozptýlení těchto dohadů je velmi cenné, že student použil zařízení vlastní konstrukce i výroby a předložil i velmi pěknou rešerši na dané téma. Je to tedy práce komplexní, která nebývá na bakalářské úrovni vždy zvykem. Student byl velmi iniciativní a projevil i vlastní technickou zručnost. Práci doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
Ing. Dalibor Závorka

Autor se v této práci snaží vnést světlo do problematiky ohřevu vody pomocí zařízení fungujících na základě kavitačního jevu. Přestože těchto zařízení existuje poměrně mnoho, nejsou k dispozici žádná nezávislá měření. Pro tyto účely tak autor vytvořil návrh tohoto přístroje na základě existujícího patentu a podrobil jej experimentálnímu měření jeho vlastností.

Práce je logicky strukturovaná, jednotlivé kapitoly jsou doplněny vhodnými obrázky a v případě experimentu vlastními fotkami.
Po formální stránce lze bakalářské práci vytknout několik, ne však zásadních, nedostatků a chyb. Zde je jejich výčet:

Kontrolní výpočty namáhání hřídele v kapitole 3.2 jsou evidentně vkládány jako obrázek. Tato část tak obsahuje jiné písmo a velikost písma. Nejsou zde nijak číslovány rovnice a kvalita nákresů by mohla být rozhodně lepší.

Dále je v této části zaměněn kvadratický modul a průřezový modul. Přičemž se tato chyba opakuje také v seznamu použitých zkratek a veličin.

Grafy bohužel trpí nízkou kvalitou a mnohdy je jeich informativní hodnota bez přiloženého vysvětlení také sporadická.

Na stránkách s barevně tištěnými obrázky dochází k problému s tloušťkou písma, kdy jsou náhodně části slov vytištěny tučněji, než na ostatních stranách.

V kalorimetrické rovnici (1) vystupuje Q jako teplo, nicméně v rovnici (2), která je její derivací dle času vystupuje Q jako výkon.

Schéma na obrázku č. 13 používá nesprávné schématické značky, nicméně je i přesto srozumitelné.

I přesto je však práce na solidní úrovni, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Topics for thesis defence:
  1. V příloze máte přiloženou tabulku hodnot, ve které se vyskytují v sloupci účinností jednotlivé barevné značky. Podle jakého systému jste tyto značky přidával, a jak je možné, že bylo v řadě bodů naměřena účinnost vyšší než 100%?
  2. V tabulce 1 porovnáváte účinnosti jednotlivých vytápěcích zařízení. Je možné porovnávat účinnosti elektrických vytápěcích zařízení se zařízeními plynovými, případně na tuhá paliva?

Grade proposed by reviewer: B

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová