Bachelor's Thesis

Realization of Linear Inverted Pendulum Exhibition Model

Final Thesis 6.37 MB

Author of thesis: Ing. Roman Adámek, Ph.D.

Acad. year: 2016/2017

Supervisor: Ing. Martin Appel, Ph.D.

Reviewer: Ing. Tomáš Spáčil, Ph.D.

Abstract:

The introduction of this thesis presents several types of inverted pendulums with their description and examples of practical application. The following part focuses on the description of mechanical design, used electronics and user interface of a linear inverted pendulum designated as an exhibit into a display cabinet.

Keywords:

linear inverted pendulum, inverted pendulum, Raspberry Pi, dsPIC, graphical user interface

Date of defence

21.06.2017

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaAznamka

Grading

A

Process of defence

Posluchač prezentoval během asi 11 minut svou bakalářskou práci. Dále odpověděl na všechny otázky oponenta a dalších členů komise.

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Study programme

Engineering (B3S-P)

Field of study

Fundamentals of Mechanical Engineering (B-STI)

Composition of Committee

Ing. Lubomír Junek, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Jana Horníková, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Miroslav Suchánek, CSc. (člen)
doc. Ing. Vladimír Fuis, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Tomáš Návrat, Ph.D. (člen)
Ing. Petr Marcián, Ph.D. (člen)
Ing. Lubomír Houfek, Ph.D. (člen)
prof. Ing. Zdeněk Hadaš, Ph.D. (člen)
Ing. Michal Vajdák (člen)

Supervisor’s report
Ing. Martin Appel, Ph.D.

Motivací k této práci bylo vytvořit inverzní kyvadlo, které by svojí mechanickou spolehlivostí, vzhledem a uživatelskou přívětivostí dovolilo umístit tuto soustavu do vitríny. S radostí mohu konstatovat, že výsledná soustava tyto vlastnosti splňuje a bude tedy sloužit k reprezentaci Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky.
Student přistoupil k práci zodpovědně a pracoval samostatně a sám si nastudoval veškeré potřebné znalosti. Postup pravidelně konzultoval. Veškeré body zadání byly splněny a nad rámec zadaní přidal vzdálený monitoring.
Proto publikovaný výsledek i postup řešení bakalářské práce hodnotím jako velmi nadstandardní a je ukázkou, čeho jsou studenti schopni, pokud je řešení technických problémů baví, bez ohledu na obětovaný čas. Jako velice inspirativní hodnotím kapitolu 2.1 Způsoby realizace inverzního kyvadla, kde jsou popsány zajímavé metody realizace.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Grade proposed by supervisor: A

Reviewer’s report
Ing. Tomáš Spáčil, Ph.D.

Práce je zaměřena na již tradiční téma řízení inverzního kyvadla, avšak jako jedna z mála je velmi kvalitně provedena po stránce realizace celého projektu. Jelikož se jedná o týmovou práci, postrádám v úvodu přesné vymezení prací jednotlivých členů týmu.
Mechanická konstrukce je navržena výborně vzhledem k požadavku umístění exponátu do vitríny. Uživatelské a řídící rozhraní je založeno na počítači Raspberry Pi a mikrokontroleru dsPIC, který je využíván pro výuku v rámci oboru Mechatronika a vhodně tak doplňuje účel exponátu, a to propagaci studia.
Student prokázal, že je schopen se rychle a kvalitně zorientovat v dané problematice a nabyté poznatky vhodně aplikovat.
Evaluation criteria Grade
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Topics for thesis defence:
  1. 1) Z jakého důvodu není signál vnějšího koncového spínače veden přímo do bezpečnostního relé? 2) V 2.1.1. rozdělujete elektromotory na stejnosměrné a synchronní. Můžete toto rozdělení blíže vysvětlit, případně uvést příklad stejnosměrného asynchronního motoru?

Grade proposed by reviewer: A

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová