Course detail

Business Strategy for High-tech Products

FP-SosPAcad. year: 2025/2026

The course focuses on basic methodological procedures in product management and sales of high-tech products with high added value and a high degree of product customization according to customer needs in the industrial market. The course is based on practical case studies and has been prepared in cooperation with high-tech companies in the Brno region. Company employees are directly involved in teaching.

Graduates will gain a good awareness/overview of the importance of sales and marketing activities as a key factor for the success of innovations and technologies on the market/with customers. They will acquire a basic customer orientation and an understanding that the product is a solution to specific customer needs.

 

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Rules for evaluation and completion of the course

  1. Ongoing processing and submission of partial sections of practical tasks within the sales cycle of high-tech products.
  2. Presentation and defense of outputs.

Aims

Graduates will gain a good understanding/overview of the importance of sales and marketing activities as a key factor for the success of innovations and technologies on the market/with customers. They will acquire a basic customer orientation and an understanding that a product is a solution to specific customer needs.

 

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Care, J. (2022). Mastering Technical Sales: The Sales Engineer's Handbook. United Kingdom: Artech House. (CS)
Tintelnot, C. (2023). Integrated Product and Sales Management in B2B. Springer Nature. (CS)

Recommended reading

Chlebovský, Vít. Management zákaznických řešení: Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb. (2017). (n.p.): Grada Publishing a.s.. (CS)

Classification of course in study plans

  • Programme MGR-SRP Master's 1 year of study, summer semester, elective

Type of course unit

 

Lecture

13 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

Úvod do tématu prodeje high-tech produktů na průmyslovém trhu 2. Analýza potřeb zákazníků – proč potřebujeme znát potřeby zákazníka, obchod jako služba zákazníkovi, nástroje analýzy potřeb, praktický nácvik 3. Product development 4. Technická znalost, konfigurace a specifikace produktu - Technická specifikace produktu, Konfigurace zařízení dle potřeb zákazníka, konkurenční řešení, tvorba nabídky, a Lock-out specifikace, 5. Product management a marketing 6. Prezentace řešení a uzavírání obchodu - tvorba a prezentace řešení od zjištění potřeb zákazníka k řešení námitek a uzavření obchodu. Praktický nácvik. 7. Prodejní proces a nástroje obchodníka - Prodejní proces; CRM a pipeline management; forecasting; etika a profesionalita 8. Post-sales, dlouhodobé vztahy se zákazníky – podpora a rozvoj vztahů - význam post-sales fáze v prostředí technického prodeje, aktivní rozvoj vztahů po uzavření kontraktu, efektivní komunikace v realizační fázi včetně zvládání náročných situací. Dlouhodobá péče o zákazníky a její nástroje. 9. Prezentace a obhajoba výstupů

Exercise

13 hod., compulsory

Teacher / Lecturer