Course detail
Social Sciences and Architecture
FA-SOC-TAcad. year: 2023/2024
Not applicable.
Language of instruction
Czech
Number of ECTS credits
1
Mode of study
Not applicable.
Guarantor
Department
Entry knowledge
Not applicable.
Rules for evaluation and completion of the course
Not applicable.
Aims
Not applicable.
Study aids
Not applicable.
Prerequisites and corequisites
Not applicable.
Basic literature
Ferenčuhová, S. 2013. Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: “Evropské kořeny akademické sociologie města a urbánní teorie.” SLON, s. 44–68 (CS)
Harding, A., Blokland, T. 2014. "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. London: Sage, s. 120–170. (EN)
Kalibová, K. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON, kapitola Svět očima demografie (s. 104-117) (CS)
Osman, R., & Porkertová, H. (2022). The social stone: a story of transformation fromableist to accessible topology. Social & Cultural Geography, 1-18 (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337 (EN)
Till, Jeremy. 2005. „The Negotiation of Hope". In Architecture and Participation, editoval Peter Blundell-Jones, Doina Petrescu, a Jeremy Till, 19–41 (EN)
Harding, A., Blokland, T. 2014. "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. London: Sage, s. 120–170. (EN)
Kalibová, K. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON, kapitola Svět očima demografie (s. 104-117) (CS)
Osman, R., & Porkertová, H. (2022). The social stone: a story of transformation fromableist to accessible topology. Social & Cultural Geography, 1-18 (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337 (EN)
Till, Jeremy. 2005. „The Negotiation of Hope". In Architecture and Participation, editoval Peter Blundell-Jones, Doina Petrescu, a Jeremy Till, 19–41 (EN)
Recommended reading
Not applicable.
Classification of course in study plans
- Programme B_A+U Bachelor's 3 year of study, summer semester, compulsory
Type of course unit
Lecture
18 hod., optionally
Teacher / Lecturer
Syllabus
Obsah bloků výuky:
I. Úvod do sociálně-vědné perspektivy: prostor, architektura a urbanismus v sociálních vědách
II. Mocenské aspekty architektury a urbanismu
III. Age-friendly city. Prostor přátelský věku
IV. Odlišná těla – na koho nemyslíme, když myslíme na prostor
V. Výzkum v architektuře – inspirace ze sociálních věd
VI. Občanská participace – výhody a nevýhody principu plánování
I. Úvod do sociálně-vědné perspektivy: prostor, architektura a urbanismus v sociálních vědách
II. Mocenské aspekty architektury a urbanismu
III. Age-friendly city. Prostor přátelský věku
IV. Odlišná těla – na koho nemyslíme, když myslíme na prostor
V. Výzkum v architektuře – inspirace ze sociálních věd
VI. Občanská participace – výhody a nevýhody principu plánování