Course detail
Quality Management II
FSI-XRIAcad. year: 2023/2024
The course familiarises students with advanced principles of quality management and quality assurance in a company.
Language of instruction
Czech
Number of ECTS credits
3
Mode of study
Not applicable.
Guarantor
Entry knowledge
GRI - Qualitymanagemet
Rules for evaluation and completion of the course
Examination:
Test consisting of 15 questions (max. 15 points).
Successfully defended semester work (max. 3 points).
Rating: 15-14 points A; 13 points B; 12 points C; 11 points D; 10 points E
Controlled participation in lessons: Presentation and defense of the semester work is optional.
Test consisting of 15 questions (max. 15 points).
Successfully defended semester work (max. 3 points).
Rating: 15-14 points A; 13 points B; 12 points C; 11 points D; 10 points E
Controlled participation in lessons: Presentation and defense of the semester work is optional.
Aims
The aim of the course Quality Management II is to introduce advanced management methods and evaluation of quality management throughout the life cycle of a product or service.
The course Quality Management II enables students to gain knowledge about improving the quality management system in the company. Students will know how to use advanced methods for this purpose.
The course Quality Management II enables students to gain knowledge about improving the quality management system in the company. Students will know how to use advanced methods for this purpose.
Study aids
Not applicable.
Prerequisites and corequisites
Not applicable.
Basic literature
ČSN EN ISO 9004. Management kvality: Kvalita organizace - Návod k dosažení udržitelného úspěchu. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2019. (CS)
ČSN ISO 10003. Management kvality: Spokojenost zákazníka - Směrnice pro externí řešení sporů organizace. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2019. (EN)
ČSN ISO 10004. Management kvality: Spokojenost zákazníka - Směrnice pro monitorování a měření. Praha: Česká agentura pro standardizaci, 2019. (EN)
ČSN ISO 10006. Management kvality: Směrnice pro management kvality v projektech. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2019. (CS)
ČSN ISO 10014. Management kvality: Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů. Praha: Český normalizační institut, 2007. (CS)
ČSN ISO 13053-2. Kvantitativní metody zlepšování procesu: Six Sigma - Část 2: Nástroje a postupy. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2014. (CS)
ČSN ISO 18404. Kvantitativní metody zlepšování procesu: Six Sigma - Kompetence klíčového personálu a jejich uspořádání ve vztahu k implementaci Six Sigma a Lean. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2018. (CS)
ČSN ISO/IEC 15504-4. Informační technologie: Posuzování procesu - Část 4: Návod na zlepšování procesu a určování způsobilosti procesu. Praha: Český normalizační institut, 2018. (CS)
ČSN online [online]. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016 [cit. 2016-11-04]. Dostupné z: csnonline.unmz.cz (CS)
ČSN ISO 10003. Management kvality: Spokojenost zákazníka - Směrnice pro externí řešení sporů organizace. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2019. (EN)
ČSN ISO 10004. Management kvality: Spokojenost zákazníka - Směrnice pro monitorování a měření. Praha: Česká agentura pro standardizaci, 2019. (EN)
ČSN ISO 10006. Management kvality: Směrnice pro management kvality v projektech. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2019. (CS)
ČSN ISO 10014. Management kvality: Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů. Praha: Český normalizační institut, 2007. (CS)
ČSN ISO 13053-2. Kvantitativní metody zlepšování procesu: Six Sigma - Část 2: Nástroje a postupy. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2014. (CS)
ČSN ISO 18404. Kvantitativní metody zlepšování procesu: Six Sigma - Kompetence klíčového personálu a jejich uspořádání ve vztahu k implementaci Six Sigma a Lean. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2018. (CS)
ČSN ISO/IEC 15504-4. Informační technologie: Posuzování procesu - Část 4: Návod na zlepšování procesu a určování způsobilosti procesu. Praha: Český normalizační institut, 2018. (CS)
ČSN online [online]. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016 [cit. 2016-11-04]. Dostupné z: csnonline.unmz.cz (CS)
Recommended reading
ČSN EN ISO 14001. Systémy environmentálního managementu: Požadavky s návodem pro použití. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016. (CS)
ČSN EN ISO 9001. Systémy managementu kvality: Požadavky. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016. (CS)
ČSN EN ISO 9001. Systémy managementu kvality: Požadavky. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016. (CS)
Elearning
eLearning: currently opened course
Classification of course in study plans
- Programme N-KSB-P Master's 2 year of study, summer semester, compulsory
Type of course unit
Lecture
26 hod., optionally
Teacher / Lecturer
Syllabus
1. Terms and definitions
2. Introduction to quantitative methods of process improvement
3. Six Sigma - tools and procedures (according to ISO 13053-2)
4. Six Sigma - implementation (according to ISO 18404)
5. Lean - implementation (according to ISO 18404)
6. Assessment and improvement of processes (according to ISO / IEC 15504-4)
7. Organization quality (according to EN ISO 9004)
8. Quality management in projects (according to ISO 10006)
9. Customer satisfaction (according to ISO 10001 to ČSN ISO 10003)
10. Monitoring and measurement of customer satisfaction (according to ISO 10004)
11. Achieving financial and economic benefits (according to ISO 10014)
12. Quality planning (according to ISO 10005)
13. Presentation and defense of semestral works.
2. Introduction to quantitative methods of process improvement
3. Six Sigma - tools and procedures (according to ISO 13053-2)
4. Six Sigma - implementation (according to ISO 18404)
5. Lean - implementation (according to ISO 18404)
6. Assessment and improvement of processes (according to ISO / IEC 15504-4)
7. Organization quality (according to EN ISO 9004)
8. Quality management in projects (according to ISO 10006)
9. Customer satisfaction (according to ISO 10001 to ČSN ISO 10003)
10. Monitoring and measurement of customer satisfaction (according to ISO 10004)
11. Achieving financial and economic benefits (according to ISO 10014)
12. Quality planning (according to ISO 10005)
13. Presentation and defense of semestral works.
Elearning
eLearning: currently opened course