Course detail

Oborový ateliér III - Environment - zimní

FaVU-B3EN-ZAcad. year: 2023/2024

Předmět se soustředí na individuální projekty studentů, vytvořené v reakci na existující umělecké dílo, nebo kulturní fenomén minulosti. Odhaluje obecnější procesy navazování, tradování ale i odchylování v umění i v kultuře. Seznamuje je s teorií postprodukce v současném umění. Prostředkuje jim adekvátní příklady postprodukce a remake v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.

Language of instruction

čeština

Number of ECTS credits

15

Mode of study

Not applicable.

Vstupní znalosti

Studenti jsou schopni jasně čelit kontextovému zadání a zároveň formulovat vlastní program. Umí zkoumat zdroje a souvislosti své práce. Orientují se v současném kulturním dění a v jeho specifických proudech.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

K udělení zápočtu je nutné odevzdat ateliérové práce, podílet se na společné výstavě, editovat portfolio vlastní tvorby. 80% účast na výuce je samozřejmou nutností pro absolvování.
Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.

Učební cíle

Vytvoření vlastního autorského projektu v reakci na existující umělecké dílo nebo kulturní fenomén; diskuse na téma postprodukce v současném umění; orientace v kulturním dění současnosti ve vztahu k historii a k mimouměleckým oblastem.
V zimním semestru třetího ročníku bakalářského stupně jsou studenti schopni rozvinout a kriticky zhodnotit vlastní tvorbu. Jsou si vědomi vlivů a souvislostí v umění a v kultuře současnosti i minulosti.

Studijní opory

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.

Recommended reading

ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Classification of course in study plans

  • Programme VUB bakalářský

    branch VU-IDT , 3 year of study, zimní semester, povinný

Type of course unit

 

Přednáška

39 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Vymezení vlastního projektu v reakci na existující umělecké dílo nebo kulturní fenomén
3. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s postprodukčními strategiemi v současném umění.

Seminář

156 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.