Course detail
Small Business
ÚSI-REDRPAcad. year: 2020/2021
Students will study the philosophy of small and medium-sized companies and their position in the economic system. The subject will focus on the foundation, management, marketing and financial aspects of small and medium-sized enterprises.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Course curriculum
2. Causes of success and failure in small and medium-size companies.
3. The beginnings of small and medium-sized companies.
4. Foundation of a company versus purchase of an existing firm.
5. Legal entities suitable for small and medium-scale enterprises.
6. The franchise concept of entrepreneurship.
7. Successful strategies for small and medium-sized enterprises.
8. The business plan. Marketing of small companies.
9. Management of resources in a small company.
10. Financial aspects of small and medium-sized enterprises.
11. Family businesses.
12. Causes of bankruptcy for small companies, decline and fall.
13. Modern business methods.
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
GERBER, E., M. Podnikatelský mýtus, Management Press, 2 vydání, Praha, 2004. ISBN 80-7261-092-9.
KORÁB, V., MIHALISKO, M. Založení a řízení společnosti. Společnost s ručením omezeným, komanditní společnost, veřejná obchodní společnost. Computer Press, Brno, 2005. ISBN 80-251-0592-X
MALACH, A. a kol. Jak podnikat po vstupu do EU. Grada 1. Vydání, Praha, 2005. ISBN 80-247-0906-6.
SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky a příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Grada, 1. Vydání, Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
VEBER, J., SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Grada, 1. Vydání, Praha, 2005. ISBN 80-247-1069-2.
Recommended reading
KORÁB, V., HANZELKOVÁ, A., MIHALISKO, M. Rodinné podnikání. Computer Press, 1. Vydání, Praha, 2008. ISBN 978-80-251-1843-6.
KORÁB, V., PETERKA, J., REŽŇÁKOVÁ, M. Podnikatelský plán. Computer Press, 1. Vydání, Praha, 2007. ISBN 978-80-251-1605-0.
Classification of course in study plans