Course detail
Strategic Management
FP-IsmanPAcad. year: 2017/2018
Strategic management in the market economy and competitive environment is crucial aspect of company success. Decision about strategy, if selected strategy should lead company to the required target, has to be based on solid strategic analysis. Only on this base management can generate possible solutions, choose a and implement optimal variant. Within the process of strategic management management of company consider factors like available resources, mission and goals, eternal and internal environment of company. Strategy created and understood in this way can be good base of the competitiveness of company.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Zpracování a obhajoba projektu až 60 bodů dle úrovně zpracování:
• Hodnocení ze cvičení – až 20 bodů – pro získání zápočtu je třeba získat alespoň 10 bodů
• Obhajoba projektu – až 40 bodů – probíhá formou týmové diskuze. Studenti musí prokázat jak znalost projektu a řešeného problému, tak znalost odpovídající teorie
Písemná zkouška má dvě části. První část obsahuje 10 otázek s volitelnými odpověďmi A až E, druhá část pak dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 1 bodem, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 20 body. Maximální celkový počet bodů z testu je 50. Na zpracování první části (otázky s volitelnými odpověďmi) mají studenti 20 minut. Na zpracování části s otevřenými otázkami mají studenti 60 minut. Pro zpracování části s otázkami s volitelnými odpověďmi není možné používat žádné podklady. Zpracování otevřených otázek probíhá formou „open book“.
Při zpracování projektu studenti řeší v týmech (3 – 8 členů) jednu ze zadaných variant, tj. buď analytický, nebo aplikační projekt. Detailní specifikace typů projektu bude vystavena v e-learningu Složení týmů a zadání projektu je třeba odevzdat elektronicky nejpozději do konce 6. týdne semestru. Před odevzdáním zadání je povinná minimálně jedna konzultace tohoto zadání. Tým musí obecné zadání upravit a specifikovat. Studie je obhajována v termínu určeném časovým harmonogramem semestru. Termín bude upřesněn a bude uveden v e-learningu. Předpokládá se, že obhajoby budou probíhat v posledních třech týdnech semestru. Délka jedné obhajoby je 60 – 90 minut. Obhajoby se musí účastnit celý tým. Chybějící členové musí obhajobu nahradit. Studenti odevzdají písemné zpracování projektu nejpozději týden před termínem obhajoby. Pro odevzdání je preferován formát pdf. Pro název souboru použijte příjmení vedoucího člena týmu. Odevzdání a hodnocení odevzdaného projektu cvičícím alespoň 10 body jsou podmínkou zápočtu. Při obhajobě je hodnocena jak znalost projektu a řešené problematiky, tak znalost odpovídající teorie. Tým je hodnocen jako celek. Součástí hodnocení je i vzájemné hodnocení členů týmu, které může snížit bodové hodnocení těch členů týmu, kteří neodvedli odpovídající výkon – detaily tohoto hodnocení budou uvedeny v e-learningu.
Penalizace za nedodržení termínu:
Pozdní odevzdání zadání projektu: -10b
Pozdní odevzdání projektu: -10b
Chybějící povinná konzultace: -10b
Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky, případně opravný termín v rozsahu stanoveném studijním a zkušebním řádem.
Course curriculum
Possible ways of making goals in the company, three levels of strategy, SBU.
The structure of the analytical procedures. General and specialization environment of the company.
Competition and competitive environment, competitive space.
Internal factors - functional approach.
Analyses of resources, competitive advantage, basis competencies
Strategy formulation, strategy hierarchy, Porter's generic strategies.
Diversification, restructualization.
The essence of acquisitions, mergers, joint ventures and franchising, internationalization strategy.
Factors influencing the choice of strategies, methods of selection.
Implementation and evaluation of strategy.
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396 (EN)
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2. (CS)
Recommended reading
KOTLER, P. and K.L. KELLER. Marketing Management. 14. ed. Pearson, 2011. 816 p. ISBN 978-0132102926. (doporučená literatura) (EN)
MINTZBERG, H., QUINN, J.B. and S. GHOSHAL. The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X. (doporučená literatura) (EN)
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004.557 s. ISBN: 0-7432-6087-2. (doporučená literatura) (EN)
PORTER, M. E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396p. ISBN: 0-7432-6088-0. (doporučená literatura) (EN)
Classification of course in study plans
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, hierarchie strategie,SBU
3. Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
4. Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
5. Interní faktory – funkční přístup
6. Analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
7. Formulace strategie, Porterovy generické strategie, hodnotový řetězec
8. Diverzifikace, restrukturalizace
9. Podstata akvizice, fúze, joint-venture a spolupráce firem, strategie internacionalizace
10. Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
11. Implementace a hodnocení strategie
12. Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
13. Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací
Exercise
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. – 6. cvičení: Konzultace zadání projektu, konzultace projektu, konzultace jednotlivých témat projektu.
7. – 10. Cvičení: konzultace a řešení projektu, konzultace a procvičování jednotlivých oblastí řešení projektu.
11. – 13. Cvičení: Finalizace a odevzdání projektu, obhajoby projektu, ve 13 týdnu zápočet.