Course detail
Strategic Management
FP-IsmanPAcad. year: 2011/2012
Strategic management in the market economy and competitive environment is crucial aspect of company success. Decision about strategy, if selected strategy should lead company to the required target, has to be based on solid strategic analysis. Only on this base management can generate possible solutions, choose a and implement optimal variant. Within the process of strategic management management of company consider factors like available resources, mission and goals, eternal and internal environment of company. Strategy created and understood in this way can be good base of the competitiveness of company.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 20 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.
Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu ze tří variant případové studie. Složení týmů a zvolenou případovou studii je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována na cvičení určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie spolu s podklady pro jeho prezentaci, ve formě x.doc, x.ppt případně x.pdf. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději do termínu určeného cvičícím. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a prezentování případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu.
Course curriculum
2. Definition of business objectives, three levels of strategy, strategic business units
3. Behavior of companies in competitive environment
4. Structure of business environment, analysis of general and industrial environment
5. Analysis of internal factors
6. Strategy formulation, competitive strategy
7. Generic strategies
8. Diversification, mergers and acquisition, joint venture, internationalization of company
9. Selection of strategy
10. Implementation and evaluation of strategy, development of strategic management
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396 (EN)
Recommended reading
Classification of course in study plans
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Definition of business objectives, three levels of strategy, strategic business units
3. Behavior of companies in competitive environment
4. Structure of business environment, analysis of general and industrial environment
5. Analysis of internal factors
6. Strategy formulation, competitive strategy
7. Generic strategies
8. Diversification, mergers and acquisition, joint venture, internationalization of company
9. Selection of strategy
10. Implementation and evaluation of strategy, development of strategic management
Exercise
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Czech industry, strategic management of Czech companies - discussion.
3. Case study1
4. Practical exercises - application of presented methods
5. Case study 2
6. Practical exercises - application of presented methods
7. Case study 3
8. Presentation of final projects
9. Presentation of final projects
10. Conclusion, test