Applied result detail

Univerzální fyzikální model přední nápravy

MAZŮREK, I.; KLAPKA, M.

Original Title

Univerzální fyzikální model přední nápravy

English Title

Universal physical model of the front wheel axle

Type

Functioning sample

Abstract

U osobních automobilů se lze setkat s hlukovým projevem, který souvisí s vůlemi v oblasti diferenciálu převodovky. Experimenty na reálném vozidle s sebou nesou řadu problémů, především hluk pozadí (pohonného agregátu, výfuku apod.) převyšuje hladinu hluku sledovaného objektu, což znemožňuje použití standardních měřících postupů. Je nutné oddělené měření mimo vozidlo s jiným zdrojem buzení než je spalovací motor. Funkční vzor simuluje úplnou zástavbu předního kola vozu Škoda Fabia. Diferenciál s upevněnou poloosou je instalován na otočném rameni, kterým svisle pohybuje excentr a simuluje tak budící vibrace hnací jednotky.

Abstract in English

There could be undiserable noise effects at operation of the passenger car, which are related to clearances in differential and gear-box. The experiments on the real car are full of troubles. Especially noise of background (driving aggregate, exhaustion etc.) overpowers noise level of the monitored object. Therefore standard measurement methods are unusable. The measurement separated outside the vehicle with alternative excitation source (not combustion engine) is necessary. The functional sample simulates whole Škoda Fabia front wheel axle assembly. The differential with half-axle is mounted on rotary support. Support is driven by cam in vertical direction which simulates vibration from driving aggregate.

Keywords

wheel suspension, model, sound, vibration

Key words in English

wheel suspension, model, sound, vibration

Location

laboratoř č. B1/111 ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 616 69 BRNO Česká Republika

Licence fee

Use of the result by another entity is possible without acquiring a license (the result is not licensed)

www