Publication detail

Vytváření synergického podnikání k podpoře inovačních aktivit

ŽIŽLAVSKÝ, O.

Original Title

Vytváření synergického podnikání k podpoře inovačních aktivit

English Title

Creating synergic entrepreneurship as a support of innovation activities

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Inovace přispívají k získání konkurenční výhody a jsou tím, co zvyšuje efektivnost a celkovou výkonnost podniku. Všeobecně se pokládají za klíč k hospodářskému rozvoji. Představují soubor činností, které vedou k úspěšné výrobě, vstřebávání a využití novinek v ekonomické a sociální sféře. Dobře řízené a úspěšně uvedené inovace na trh představují pro podniky nástroj, kterým mohou získávat konkurenční výhody umožňující podniku prosperovat i v podmínkách současné recese. Na základě výsledků primárního výzkumu uskutečněném mezi výrobními podniky jihomoravského kraje je zdůrazněna potřeba vzniku synergického podnikání k podpoře inovačních aktivit. V drtivé většině případů respondenti tvrdí, že bez kooperace by vůbec nebylo možné jakékoliv inovace řešit. Na základě sekundárního výzkumu jsou v článku také představeny vhodné formy spolupráce pro české podniky. Jsou rovněž porovnány jejich výhody a nedostatky s názory našich i zahraničních odborníků. Následuje diskuze a doporučení ke vzniku úspěšného strategického partnerství a o jeho výhodách v oblasti inovací.

English abstract

Innovation conduce to getting competitive advantage and they increase efficiency and total company performance. They are generally deemed as a key development factor. They represent group of activities leading to successful production, absorption and using economical and social innovation. Well managed and successfully introduced innovation into the market represents the tool for the companies, by means of which they can reach competitive advantages, enabling their prosperity in the slump. The urgency of synergic entrepreneurship as a key support of innovation is point out on a base of primary research in South Moravian manufacturing companies. As it is mentioned in this paper, most of respondents are open to external cooperation in innovation activities. Furthermore, they admit that without this collaboration they will not be able to produce any innovative products. Suitable forms, which can be utilized in our companies, are carried out with the help of secondary research in the article as well. Their accomplishments and disabilities are compared in accordance with local and foreign experts' theories. What follows is a discussion about requirements of strategic partnership success and advantages in the area of innovation.

Keywords

inovace, konkurenční výhoda, synergické podnikání

Key words in English

innovation, competitive advantage, synergic entrepreneurship

Authors

ŽIŽLAVSKÝ, O.

RIV year

2010

Released

30. 6. 2010

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Location

Brno

ISBN

1211-8516

Periodical

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

Year of study

LVIII

Number

3

State

Czech Republic

Pages from

271

Pages to

276

Pages count

5

URL

Full text in the Digital Library

BibTex

@article{BUT46779,
  author="Ondřej {Žižlavský}",
  title="Vytváření synergického podnikání k podpoře inovačních aktivit",
  journal="Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis",
  year="2010",
  volume="LVIII",
  number="3",
  pages="271--276",
  doi="10.11118/actaun201058030271",
  issn="1211-8516",
  url="https://acta.mendelu.cz/58/3/0271/"
}