Applied result detail

Elektricky poháněný kompresor, zejména pro palivové články

LEKEŠ, R.; ČECHÁK, T.; HRABOVSKÝ, J.; SKÁCEL, P.; ŠEBEK, D.; SIKORA, T.; VAJDÁK, M.; VÁŇA, P.; POPELKA, M.; HURNÍK, Š.; NÁVRAT, T.; POKORNÝ, J.; PAVLÍK, O.

Original Title

Elektricky poháněný kompresor, zejména pro palivové články

English Title

Electrically driven compressor, especially for fuel cells

Type

Utility model

Original Abstract

Palivový článek je elektrochemické zařízení přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou. Kyslíko-vodíkové články vyžadují přívod velmi čistého vzduchu, který není kontaminován olejovými mikročásticemi, uvolňujícími se při použití kompresorů s olejovými hydrodynamickými nebo kuličkovým ložisky. Takové kompresory předpokládají zařazení velmi účinných filtrů na výstupu, které navíc v proudu vzduchu vedou k tlakovým ztrátám. Kompresory pracující ve vysokých otáčkách vyžadují intenzívní chlazení kapalinou. Technické řešení si klade za úkol navrhnout výkonný miniaturizovaný kompresor, který splní požadavky palivového článku a podstatně omezí nevýhody známých kompresorů přivádějících vzduch do palivových článků.

English abstract

A fuel cell is an electrochemical device that directly converts the chemical energy of the fuel and oxidant into electrical energy. Oxygen-hydrogen cells require a supply of very clean air that is not contaminated with oil microparticles released when using compressors with oil hydrodynamic or ball bearings. Such compressors require the inclusion of very effective filters at the outlet, which also lead to pressure losses in the air flow. Compressors operating at high speeds require intensive liquid cooling. The technical solution aims to design a powerful miniaturized compressor that will meet the requirements of the fuel cell and significantly reduce the disadvantages of known compressors supplying air to fuel cells.

Keywords

palivový článek, elektrický pohon, kompresor

Key words in English

fuel cell, electric drive, compressor

Patent number

38141

Date of application

22.08.2024

Date of registration

01.10.2024

Owner

Frentech Aerospace s.r.o., Brno, Maloměřice Inpraise systems s.r.o., Vsetín L.K. Engineering, s.r.o., Brno, Štýřice Vysoké učení technické v Brně

Licence fee

In order to use the result by another entity, it is always necessary to acquire a license