Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
NEČAS, R. KUČERA, J. KOLÁČEK, J. BEZRUČOVÁ, K.
Original Title
Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce
English Title
Tuned Mass Damper (TMD) - Evaluation of the effects on bridge structure behaviour
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Komfort chodců, štíhlý subtilní design, minimalizace počtu pevných opěr a v neposlední řadě úspora materiálu. To jsou hlavní důvody pro integraci tlumení kmitání do projektu mostní konstrukce. Cílem je chránit chodce, cyklisty i most před nežádoucím kmitáním či poškozením. Tento článek shrnuje poznatky z návrhu laděných hmotnostních tlumičů, jejich výroby i možnosti optimalizace. Účinnost laděných hmotnostních tlumičů byla ověřena na dvou ocelových lávkách pro pěší v České republice a na Slovensku, konkrétně na lávce přes řeku Svitavu v Bílovicích nad Svitavou a na lávce přes rychlostní komunikaci v Banské Bystrici. Na obou mostních konstrukcích bylo provedeno dynamické měření před a po osazení tlumiče. Sledování shody modálních parametrů bylo zpracováno pomocí provozní modální analýzy (OMA). Součástí vyhodnocení dynamických zkoušek je i odezva na účinky chodců (kritéria pohody) a stanovení logaritmického dekrementu útlumu.
English abstract
Pedestrian comfort, a slim, subtle design, minimising the number of fixed supports and, last but not least, material savings. These are the main reasons for integrating vibration damping into a bridge design. The goal is to protect pedestrians, cyclists and the bridge from unwanted vibrations or damage. This paper summarizes the findings from the design of tuned mass dampers, their manufacture and the possibilities for optimization. The effectiveness of tuned mass dampers was verified on two steel footbridges in the Czech Republic and Slovakia, namely on a footbridge over the Svitava River in Bílovice nad Svitavou River and on the footbridge over the expressway in Banská Bystrica. Dynamic measurements were carried out on both bridge structures before and after the installation of the damper. The monitoring of the modal compliance was processed using operational modal analysis (OMA). The evaluation of the dynamic tests includes the response to pedestrian effects (comfort criteria) and the determination of the logarithmic decrement of the attenuation. Translated with DeepL.com (free version)
Keywords
lávka, tlumič, TMD, dynamická analýza, dynamické meření
Key words in English
pedestrian bridge, damper, TMD, dynamic analysis, dynamic measurement
Authors
NEČAS, R.; KUČERA, J.; KOLÁČEK, J.; BEZRUČOVÁ, K.
Released
10. 12. 2024
Publisher
BETON TKS, s.r.o.
Location
Praha
ISBN
1213-3116
Periodical
Beton TKS
Year of study
2024
Number
1
State
Czech Republic
Pages from
34
Pages to
38
Pages count
5
URL
https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf
BibTex
@article{BUT193874, author="Radim {Nečas} and Jiří {Kučera} and Jan {Koláček} and Kristína {Bezručová}", title="Laděný hmotnostní tlumič (TMD) - vyhodnocení vlivů na chování mostní konstrukce", journal="Beton TKS", year="2024", volume="2024", number="1", pages="34--38", issn="1213-3116", url="https://www.ebeton.cz/wp-content/uploads/2024-beton-web-uzamceny.pdf" }