Publication result detail

Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů

PLÁŠEK, O.; CHUDĚJOVÁ, L.; SCHNEIDER, M.; SZABÓ, P.

Original Title

Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů

English Title

Rail Wear In Curves Of Small Radii

Type

Paper in proceedings outside WoS and Scopus

Original Abstract

Jednotky vlaků osobní přepravy RailJet obsluhují 1. tranzitní koridor mezi stanicemi Praha hl.n. – Pardubice hl.n. – Česká Třebová – Brno hl.n. – Břeclav na území České republiky, soupravy dále pokračují až do stanice Graz Hbf. Soupravy RailJet jsou tvořeny zpravidla sedmi vozy, včetně řídícího vozu, a jednou lokomotivou. Na trase z Grazu přes Brno do Prahy jedou soupravy v režimu sunutí, při jízdě zpět jsou tažené. Jeden z důvodů, proč jsou soupravy právě z Grazu do Prahy sunuty, je ten, že je výhodnější, aby soupravy na části trati přes stanici Semmering ve směru z Vídně byly tažené z důvodu malých poloměrům tratě na stoupací rampě ze stanice Glognitz. Před nasazením souprav RailJet bylo ojetí ve směrových obloucích koleje č. 2 (jezdily zde pouze tažené soupravy) diametrálně nižší než v koleji č. 1, kde byly soupravy brzděny pomocí rekuperace, převážně bez brždění vozů soupravy. Po nasazení souprav RailJet se na koleji číslo 2 (kolej s převažujícím provozem směrem z Brna do Prahy) se v určitých obdobích jevilo zvýšené boční ojetí kolejnic. Toto ojetí bylo přisuzováno právě soupravám RailJet, které jsou na této koleji sunuty. V rámci výzkumných prací bylo analyzováno tvrzení o možném vlivu jednotek RailJet na zvýšení ojíždění kolejnic.

English abstract

Jednotky vlaků osobní přepravy RailJet obsluhují 1. tranzitní koridor mezi stanicemi Praha hl.n. – Pardubice hl.n. – Česká Třebová – Brno hl.n. – Břeclav na území České republiky, soupravy dále pokračují až do stanice Graz Hbf. Soupravy RailJet jsou tvořeny zpravidla sedmi vozy, včetně řídícího vozu, a jednou lokomotivou. Na trase z Grazu přes Brno do Prahy jedou soupravy v režimu sunutí, při jízdě zpět jsou tažené. Jeden z důvodů, proč jsou soupravy právě z Grazu do Prahy sunuty, je ten, že je výhodnější, aby soupravy na části trati přes stanici Semmering ve směru z Vídně byly tažené z důvodu malých poloměrům tratě na stoupací rampě ze stanice Glognitz. Před nasazením souprav RailJet bylo ojetí ve směrových obloucích koleje č. 2 (jezdily zde pouze tažené soupravy) diametrálně nižší než v koleji č. 1, kde byly soupravy brzděny pomocí rekuperace, převážně bez brždění vozů soupravy. Po nasazení souprav RailJet se na koleji číslo 2 (kolej s převažujícím provozem směrem z Brna do Prahy) se v určitých obdobích jevilo zvýšené boční ojetí kolejnic. Toto ojetí bylo přisuzováno právě soupravám RailJet, které jsou na této koleji sunuty. V rámci výzkumných prací bylo analyzováno tvrzení o možném vlivu jednotek RailJet na zvýšení ojíždění kolejnic.

Keywords

železniční stavby, železniční svršek, ojetí kolejnic

Key words in English

railway structures, permanent way, rail wear

Authors

PLÁŠEK, O.; CHUDĚJOVÁ, L.; SCHNEIDER, M.; SZABÓ, P.

RIV year

2024

Released

01.09.2023

Publisher

VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině

Location

Žilina

ISBN

978-80-89276-62-2

Book

XXVI. Medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách

Pages from

133

Pages to

140

Pages count

8

URL

Full text in the Digital Library

BibTex

@inproceedings{BUT185459,
  author="Otto {Plášek} and Ludmila {Chudějová} and Martin {Schneider} and Petr {Szabó}",
  title="Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů",
  booktitle="XXVI. Medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách",
  year="2023",
  number="1. vyd.",
  pages="133--140",
  publisher="VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině",
  address="Žilina",
  doi="10.26552/spkv.Z.2023.2.16",
  isbn="978-80-89276-62-2",
  url="https://drepo.uniza.sk/handle/hdluniza/1046"
}

Documents