Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Applied result detail
JENIŠ, F.; ŠEBESTA, K.; DANIEL, P.; MAZŮREK, I.
Original Title
Demonstrátor pro ověření funkce MR tlumiče s rychlou odezvou
English Title
Demonstrator to verify the function of the MR damper with fast response
Type
Functioning sample
Abstract
Zkušební stend určený pro demonstraci přínosu semi-aktivního řízení MR tlumiče v podvozku kolejového vozidla. Demonstrátor se skládá ze dvou rámů: 1) spodní pevný rám – simuluje jednak skříň vlaku a jednak trať, přičemž se předpokládá, že skříň bude rovnoběžná s tratí a nebude se pohybovat; 2) horní pohyblivý rám – simuluje podvozek a jeho kmitání kolem svislé osy (vrtění). Sekundární pružiny flexicoil jsou nahrazeny tlačnými pružinami a kontakt kolo/kolej je simulován pomocí pružiny se silně nelineární charakteristikou. Parametry demonstrátoru vychází z parametrů referenčního vozidla o hmotnosti 46t. Momenty setrvačnosti jsou v měřítku 1:25. Demonstrátor je buzen pomocí rotujícího excentrického závaží poháněného asynchroním motorem o výkonu 180W, přičemž frekvence buzení je 3Hz, což odpovídá frekvenci vlnivého pohybu dvojkolí u reálného vozidla. Demonstrátor je osazen senzorem zvihu, který měří natočení rámů vůči sobě. MR tlumič je potom za pomocí systému dSpace řízen „Programem pro semi-aktivní regulaci MR tlumiče“
Abstract in English
Test stand designed to demonstrate the benefits of semi-active control of the MR damper in the rail vehicle bogie. The demonstrator consists of two frames: 1) lower fixed frame - simulates both the train body and the track, assuming that the body will be parallel to the track and will not move; 2) upper movable frame - simulates the bogie and its oscillation around the vertical axis (yawing). The flexicoil secondary springs are replaced by compression springs and the wheel/rail contact is simulated by a spring with a strongly non-linear characteristic. The demonstrator parameters are based on the parameters of a reference vehicle weighing 46t. Moments of inertia are on a scale of 1:25. The demonstrator is excited by a rotating eccentric weight driven by a 180W asynchronous motor. The excitation frequency being 3Hz, which corresponds to the hunting oscillation frequency. The demonstrator is equipped with a stroke sensor that measures the rotation of the frames relative to each other. The MR damper is then controlled by the dSpace system with the "Program for semi-active control of the MR damper"
Keywords
semi-active, control, MR, damper, yaw, bogie, highspeed, train, hunting
Key words in English
Location
místnost B1/111 ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2
Licence fee
In order to use the result by another entity, it is always necessary to acquire a license
www
http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417