Result with impact on practice detail

Aplikace numerických modelů pro bezpečnou evakuaci vozidel při požárech v železničních tunelech

WALD, F.; APELTAUER, T.; CÁBOVÁ, K.; OKŘINOVÁ, P.; BERNAS, M.; APELTAUER, J.

Original Title

Aplikace numerických modelů pro bezpečnou evakuaci vozidel při požárech v železničních tunelech

English Title

Application of numerical models for safe evacuation of vehicles in railway tunnels during the fire

Type

Certified methodologies

Abstract

V porovnání se silničními tunely je požární zabezpečení železničních tunelů mírnější a závisí na posouzení rizik pro danou stavbu. Silniční tunely jsou podle ČSN 73 7508 a ČSN 73 7507 rozděleny podle délky na krátké (od 100 m do 500 m), střední (od 500 m do 1000 m) a dlouhé (více než 1000 m). Dalším dělením je způsob výstavby, druh provozu a intenzita dopravy. Podle těchto charakteristik jsou stanovena kritéria na požární bezpečnost. Je důležité zvolit vhodný kompromis ve spolupráci HZS a projektanta, aby výsledná cena bezpečnostních opatření nepřesahovala možnosti realizace a údržby stavby. Jedním ze základních nástrojů při hledání takového kompromisu jsou právě numerické modely evakuace osob z tunelu a v případě nutnosti posoudit dopady požáru také numerické modely jeho rozvoje a účinků.

Abstract in English

Compared to road tunnels, the fire safety of railway tunnels is less strict and depends on the risk assessment for the building. Road tunnels are distributed according to ČSN 73 7508 and ČSN 73 7507 short (from 100 m to 500 m), medium (from 500 m to 1000 m) and long (more than 1000 m). The next approach is the way of construction, the type of traffic and the intensity of traffic. According to these characteristics we set the fire safety level. It is important to choose the right compromise in cooperation between the fire brigades and the designer, so that the resulting cost of the security measures does not exceed the overall budget for the construction and maintenance of the building. One of the basic optimization tools is the numerical models of pedestrian evacuation and, if neccessary, evaluate the impact of the fire with using numerical models.

Keywords

model; simulation; fire; evacuation; railway tunnels

Key words in English

model; simulation; fire; evacuation; railway tunnels

Location

Veveří 331/95, 602 00 Brno

Possibilities of use

the result is used without limiting the range of users

Licence fee

Use of the result by another entity is possible without acquiring a license (the result is not licensed)

Documents