Publication detail

Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC

HORÁK, V. SVOBODA, R. ZÁVACKÝ, M.

Original Title

Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC

English Title

FROM THE HISTORY OF UNDERGROUND CONSTRUCTIONS - PICTURE POSTCARDS SHOWING MONT BLANC TUNNEL

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

V časopisu TUNEL č. 4/2014 jsme v našem seriálu již představili dvě pohlednice s dálničním tunelem Mont Blanc, vedeným pod stejnojmennou nejvyšší horou Evropy. V tomto dílu k tomu připojujeme dalších pět pohlednic připomínajících tuto významnou dopravní stavbu. Ještě na začátku XX. století trvalo pěší překonání masivu Mont Blancu z Francie do Itálie tři dny chůze, po otevření horského tunelu se tato cesta zkrátila na asi 12 minut jízdy autem pod nejvyšší evropskou horou. Montblanský tunel (francouzsky Tunnel sous du Mont- Blanc, italsky Il traforo del Monte Bianco), slavnostně otevřený 16. 7. 1965, spojuje Courmayeur v italském údolí d'Aosta s francouzským městem Chamonix-Mont Blanc. Je dlouhý 11,611 km, jednotroubový, obousměrný. Třináct let, až do roku 1978, byl nejdelším tunelem pro motorová vozidla na světě a ještě dnes se nachází v tomto segmentu podzemních staveb na sedmém místě.

English abstract

V časopisu TUNEL č. 4/2014 jsme v našem seriálu již představili dvě pohlednice s dálničním tunelem Mont Blanc, vedeným pod stejnojmennou nejvyšší horou Evropy. V tomto dílu k tomu připojujeme dalších pět pohlednic připomínajících tuto významnou dopravní stavbu. Ještě na začátku XX. století trvalo pěší překonání masivu Mont Blancu z Francie do Itálie tři dny chůze, po otevření horského tunelu se tato cesta zkrátila na asi 12 minut jízdy autem pod nejvyšší evropskou horou. Montblanský tunel (francouzsky Tunnel sous du Mont- Blanc, italsky Il traforo del Monte Bianco), slavnostně otevřený 16. 7. 1965, spojuje Courmayeur v italském údolí d'Aosta s francouzským městem Chamonix-Mont Blanc. Je dlouhý 11,611 km, jednotroubový, obousměrný. Třináct let, až do roku 1978, byl nejdelším tunelem pro motorová vozidla na světě a ještě dnes se nachází v tomto segmentu podzemních staveb na sedmém místě.

Keywords

Silniční tunel, Mont Blanc, Požár, Nehoda

Key words in English

Road tunnel, Mont Blanc, Fire, Accident

Authors

HORÁK, V.; SVOBODA, R.; ZÁVACKÝ, M.

Released

3. 4. 2017

Publisher

Česká tunelářská asociace a Slovenská tunelárska asociácia ITA-AITES

Location

Praha

ISBN

1211-0728

Periodical

Tunel

Year of study

26

Number

2

State

Czech Republic

Pages from

71

Pages to

73

Pages count

3

URL

BibTex

@article{BUT139233,
  author="Vladislav {Horák} and Richard {Svoboda} and Martin {Závacký}",
  title="Z HISTORIE PODZEMNÍCH STAVEB - POHLEDNICE S TUNELEM MONT BLANC",
  journal="Tunel",
  year="2017",
  volume="26",
  number="2",
  pages="71--73",
  issn="1211-0728",
  url="http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2017/tunel-2_17-def.pdf"
}