Project detail

Inteligentní ložisková jednotka pro kolejová vozidla

Duration: 01.01.2023 — 31.07.2026

Funding resources

Technologická agentura ČR - 4. veřejná soutěž programu Doprava 2020+

- whole funder (2022-12-16 - 2026-07-31)

On the project

Projekt reaguje na poptávku v segmentu vysoce výkonných železničních lokomotiv po ložiskách pro uložení trakčního podvozku. Tato oblast zahrnuje nápravové jednotky s válečkovými ložisky a tzv. tlapová kuželíková ložiska. Jedná se o trend integrace snímačů rychlosti a směru otáčení, teploty a vibrací přímo do konstrukce ložiska. Tím je zajištěn přísun informací nezbytných např. pro systém protiskluzové ochrany nebo vlakový zabezpečovací systém a monitoring stavu ložiska pro včasnou identifikaci jeho poškození nebo dalších kritických stavů. Další zvyšování výkonových vlastností ložisek (zvýšení únosnosti, snížení třecích ztrát, prodloužení životnosti) při kompaktních rozměrech je významně ovlivněno tribologickými procesy odehrávajícími se v opěrných kontaktech valivých elementů a specifickými typy opotřebení (tzv. „smearing“). Projekt kombinuje aplikovaný výzkum tribologických procesů omezujících výkonové vlastnosti ložiska, vývoj mechatronického systému pro autonomní sledování stavu a vývoj a testování nové konstrukce ložisek a ložiskových jednotek. Hlavním cílem projektu je zajistit globální konkurenceschopnost ložisek vyráběných koncernem ZKL pro kolejová vozidla v dlouhodobém časovém horizontu rozšířením sortimentu a získat pro tyto své nové výrobky s vyšší přidanou hodnotou nové zákazníky či případně navýšit prodeje produktů na stávajících trzích.

Keywords
Valivé ložisko; nápravové, tlapové; lokomotiva; železnice; snímač

Mark

CK04000070

Default language

Czech

People responsible

Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D. - principal person responsible

Units

Institute of Machine and Industrial Design
- (2023-01-01 - 2026-07-31)

Results

OMASTA, M.; KVARDA, D.; KŘUPKA, I. CK04000070-V5: Analýza tribologických parametrů kontaktu. 2023. s. 1-18.
Detail