Course detail
Social Life, Rhetorics and Business Ethics
FP-ssepPAcad. year: 2019/2020
Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v koždodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
They will master basic skills necessary for solving ethical dilemmas.
They will be able to participate in creation and application of tools intended for improving the business ethics in a company or institution.
Prerequisites
The knowledge of doing business – types of business companies, tools of management, theory of behaviour of company, theory of behaviour of customers, international business manners.
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
1. max. 40 points for completing of the final test (required part) in the credit week
2. max. 20 points for team presentation of the presentation topic (required part)
3. max. 20 points for the preparation and submission of a company document at the end of the semester (required part)
4. max. 20 points for active participation in the second to the sixth seminar in the semester (optional part).
Final rating:
60-67 b = E
68-75 b = D
76-83 b = C
84-90 b = B
91-100 b = A
Course curriculum
2. Theoretical. social responsibility anchoring: stockholedrs theory, stakeholders theory, Corporate Governance.
3. Social responsibility measurement: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reporting, EU directive 2014/95.
4. Ethics in business: theoretical background, development.
5. Ethical management tools: traditional - code, teamwork, precautionary principle.
6. Modern ethical management tools - ethical ombudsman, ethical and social audit, mentoring, and more.
7. Best practices
Work placements
Aims
Case studies which are a part of exercises should help students to solve ethical dilemmas.
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3 (CS)
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8. (CS)
Recommended reading
ROLNÝ,I.: Etika a podniková strategie. Nakladatelství Albert Boskovice, 1998, 128 str. ISBN.:80-85834-53-7 (CS)
SAMPSNOVÁ,E.: Jak si vytvořit působivý image. Praha 1996, 135str., ISBN 80-85943-08-5 (CS)
SEN,A.: Etika a ekonomie. Nakladatelství Vyšehrad 1999,120st. ISBN 98070215496 (CS)
STEINMANN,H.:,LOHR,A.,Základy podnikové etiky, Praha:Victoria Publishig, 133str., ISBN 80-85865-56-4, 1995 (CS)
Elearning
Classification of course in study plans
- Programme MGR Master's
branch MGR-ŘEP , 1 year of study, summer semester, compulsory-optional
branch MGR-UFRP-D , 1 year of study, summer semester, compulsory
branch MGR-PFO , 1 year of study, summer semester, elective - Programme MGR-UFRP Master's 1 year of study, summer semester, compulsory
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Teoretické. ukotvení společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Měření společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování, směrnice EU 2014/95.
4. Etika v podnikání: teoretická východiska, vývoj.
5. Nástroje etického řízení: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti.
6. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
7. Best practices
Exercise
Teacher / Lecturer
Syllabus
Elearning