Publication detail

Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO

MELUZÍN, T.

Original Title

Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO

English Title

UNDERPRICING: PHENOMENON ASSOCIATED WITH IPO REALIZATION

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Empirické výzkumy dochází k závěru, že většinou existuje kladný rozdíl mezi kurzem akcií vytvořeným během prvního dne obchodování na sekundárním trhu a emisním kurzem akcií při IPO. Tato skutečnost, ve světové odborné literatuře označovaná termínem underpricing, představuje v současné době jedno z nejvíce diskutovaných témat spojených s IPO. Cílem článku je analyzovat dopad underpricingu na emitující společnosti, resp. jejich akcionáře a popsat soudobé teoretické přístupy k vysvětlení existence tohoto fenoménu. Příspěvek byl uskutečněn za finanční podpory Grantové agentury České republiky v rámci řešení grantového projektu č. 402/09/P134 s názvem "Rozhodovací model financování podniků prostřednictvím IPO".

English abstract

Underpricing in various international market is studied in the financial literature, and during the various periods analyzed it has been found that on average buying of shares in newly listed companies and their resale on the secondary market on the first day of negotiation generates a positive return. The aim of this paper is to analyze the impact of underpricing on issuers or their shareholders and to describe contemporary theoretical approaches to explaining of this phenomenon. The paper was written with the financial support of the Czech Science Foundation (Grant Agency of the Czech Republic), grant project No. 402/09/P134 "Decision Model of Company Financing via IPO".

Keywords

IPO, underpricing, informační asymetrie, emitenti, investoři, upisovatelé

Key words in English

IPO, underpricing,

Authors

MELUZÍN, T.

RIV year

2009

Released

15. 5. 2009

Publisher

FP VUT v Brně

Location

Brno

ISBN

1802-8527

Periodical

TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU

Year of study

III

Number

04

State

Czech Republic

Pages from

72

Pages to

84

Pages count

13

BibTex

@article{BUT47613,
  author="Tomáš {Meluzín}",
  title="Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO",
  journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU",
  year="2009",
  volume="III",
  number="04",
  pages="72--84",
  issn="1802-8527"
}