Publication detail

Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období

ŠÍP, J. POKORNÝ, J. FIŠER, J. LÍZAL, F. JÍCHA, M.

Original Title

Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období

English Title

Evaluation of New Ways of Car Cabin Air-Conditioning in Terms of Thermal Comfort in the Summer Period

Type

journal article in Scopus

Language

Czech

Original Abstract

S postupným nástupem elektromobilů a autonomních vozů se otvírají nové možnosti jejich interiérového uspořádání. Jedním z nich je flexibilní interiér, kdy dojde k otočení předních sedadel proti směru jízdy. S nástupem těchto alternativ v uspořádání interiéru vozidla je nutné se zabývat i návrhem nových konceptů distribuce vzduchu a hodnocením jejich vlivu na tepelný komfort cestujících. Pro tyto účely je vhodné použít výpočtovou mechaniku tekutin. Výpočetní model zahrnuje přenos tepla do kabiny radiací, vedením a konvekcí a také predikci proudění vzduchu v kabině. V daném případě byl použit komerční software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) a časově závislá metoda Reynoldsova středování Navierových–Stokesových rovnic s modelem turbulence SST k-ω. Pro demonstraci metodiky hodnocení jednotlivých způsobů distribuce vzduchu byl vybrán případ chlazení velkoprostorové kabiny v letních podmínkách včetně uvažování sluneční radiace. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu: přívod vzduchu vyústkami na palubní desce a pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Pro jednotlivé režimy větrání byl tepelný komfort vyhodnocován s využitím ekvivalentní teploty a diagramu komfortních zón dle ISO 14505-2. Na základě výsledků simulací lze doporučit pro distribuci vzduchu do kabin y použití velkoplošn ých stropních vyústek.

English abstract

Computational fluid dynamics (CFD) has been used for the analysis of novel automotive ventilation schemes. The calculations were performed for a summer case with solar radiation. Three different methods of air distribution within the car cabin were calculated: ventilation outlets installed in the dashboard, under-theseat outlets and ceiling-mounted diffusers. The commercial software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) with RANS turbulence modelling approach has been used. The diagrams of comfort zones were evaluated for all regimes based on equivalent temperature according to ISO 14505-2. The best performance in terms of the highest level of human comfort was achieved by the ceiling- mounted diffusers.

Keywords

výpočtová mechanika tekutin, tepelný komfort, diagram komfortních zón, automobilová kabina

Key words in English

computational fluid dynamics, thermal comfort, comfort zone diagram, car cabin

Authors

ŠÍP, J.; POKORNÝ, J.; FIŠER, J.; LÍZAL, F.; JÍCHA, M.

Released

23. 9. 2021

ISBN

1210-1389

Periodical

Vytápění, větrání, instalace

Number

4

State

Czech Republic

Pages from

205

Pages to

209

Pages count

5

URL

BibTex

@article{BUT172577,
  author="Jan {Šíp} and Jan {Pokorný} and Jan {Fišer} and František {Lízal} and Miroslav {Jícha}",
  title="Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období",
  journal="Vytápění, větrání, instalace",
  year="2021",
  number="4",
  pages="205--209",
  issn="1210-1389",
  url="https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85115883208&origin=AuthorNamesList&txGid=72bd359fb7debcd583eb888a01eff637&featureToggles=FEATURE_VIEW_PDF:1"
}