Publication detail

Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek

KRBÁLEK, M. APELTAUER, J. APELTAUER, T.

Original Title

Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek

English Title

The effect of the time spacing distribution on the capacity of uncontrolled intersections

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Při výpočtu kapacity neřízených křižovatek se v současnosti hojně využívá metoda kritických časových odstupů, která je v tuzemsku rovněž východiskem příslušných technických podmínek. Základem metody je jednoduchá úvaha, že vznikne-li na hlavní komunikaci dostatečně dlouhá časová mezera mezi následně jedoucími vozidly, vozidlo z vedlejší komunikace se stihne mezi ně zařadit. Zmíněné časové mezery (tzv. časové světlosti) ovšem mají, jak je zřejmé, stochastickou povahu, a jakožto náhodné veličiny jsou tudíž příslušně statisticky rozděleny. V reálných dopravních systémech ale tento předpoklad není naplněn téměř nikdy s výjimkou extrémně nízkých hustot dopravního proudu.

English abstract

When calculating the capacity of uncontrolled intersections, there is widely used method of critical time gaps. These time gaps has a stochastic nature and as random variables are therefore appropriately statistically distributed. It is commonly assumed these gaps have an exponential probability distribution that corresponds to a known Poisson distribution of vehicle occurrence within a certain time interval. In real transport systems, however, this assumption is almost never fulfilled, except for extremely low traffic flow densities. We show in this paper that as suitable alternatives can be considered Gamma distribution, log-normal distribution or inverse Gaussian distribution.

Keywords

dopravní proud; odstupy vozidel; statistické rozdělení; časové světlosti

Key words in English

traffic flow; space gaps; statistical distribution

Authors

KRBÁLEK, M.; APELTAUER, J.; APELTAUER, T.

Released

29. 9. 2017

Publisher

KONSTRUKCE Media, s.r.o.

Location

Ostrava

ISBN

1801-822X

Periodical

Silnice a železnice

Year of study

2017

Number

4

State

Czech Republic

Pages from

90

Pages to

92

Pages count

3

URL

BibTex

@article{BUT140123,
  author="Milan {Krbálek} and Jiří {Apeltauer} and Tomáš {Apeltauer}",
  title="Vliv třídy rozdělení časových odstupů na kapacitu neřízených křižovatek",
  journal="Silnice a železnice",
  year="2017",
  volume="2017",
  number="4",
  pages="90--92",
  issn="1801-822X",
  url="http://www.silnice-zeleznice.cz/"
}