Ústav soudního inženýrství VUT slaví 55 let od založení
První duben se na Vysokém učení technickém v Brně (VUT) nese v duchu oslav. Ústav soudního inženýrství VUT (ÚSI VUT) slaví 55 let od svého založení. Ústav byl zřízen v roce 1965 nejprve jako oddělení při rektorátu, od 1. dubna 1970 se stal samostatným ústavem s celoškolskou působností. Od svého vzniku se ústav vypracoval na prestižní akademické a znalecké pracoviště, které propojuje výzkum, vzdělávání a expertní činnost v oblasti forenzního inženýrství.

Za vznikem ÚSI stál Ing. Jiří Smrček, odborný asistent Fakulty strojní VUT a vyhledávaný znalec v oblasti soudního inženýrství. V čele ústavu stál do roku 1979. | Autor: Archiv ÚSI VUT
Historie a zakladatelé
Tento unikátní vysokoškolský ústav byl zřízen na popud rektora VUT Vladimíra Meduny dne 23. března 1965. Ve svých začátcích fungoval jako oddělení soudního inženýrství při rektorátu. Za vznikem ÚSI stál Ing. Jiří Smrček, odborný asistent Fakulty strojní VUT a vyhledávaný znalec v oblasti soudního inženýrství. Jeho vizí bylo vytvořit odbornou instituci, která by se zabývala analýzou příčin technických havárií, jejich prevencí a vzděláváním budoucích soudních znalců. Myšlenka získala podporu generální prokuratury, soudů i ministerstva vnitra, což vedlo k oficiálnímu zřízení ÚSI.
Pod vedením Ing. Smrčka se pracoviště rychle rozvíjelo a spolupracovalo s orgány činnými v trestním řízení, průmyslovými podniky i akademickými institucemi. Po roce 1970 se ÚSI stal důležitým centrem pro znaleckou činnost v oblastech dopravy, ekonomiky, stavebnictví, strojírenství a projektování.
Jiří Smrček stál v čele ústavu do konce září roku 1979. Poté, až do roku 2012, zastával funkci ředitele Ústavu soudního inženýrství profesor Albert Bradáč. Dva roky byl ředitelem docent Robert Kledus, v letech 2014 - 2020 docent Aleš Vémola. V současné době ÚSI vede profesor Karel Pospíšil. „V roce 2025 si připomínáme dvě významná výročí – 60 let od vzniku pracoviště soudního inženýrství při rektorátu a 55 let od jeho přeměny na Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Ústav se během své existence vyprofiloval ve špičkové odborné pracoviště s celostátní působností, které je dnes v rámci VUT samostatným vysokoškolským ústavem s ojedinělým posláním v rámci celé ČR,” komentuje výročí vzniku ÚSI profesor Karel Pospíšil.

Inženýr Jiří Smrček, iniciátor a první ředitel ÚSI na dobovém snímku s profesorem Albertem Bradáčem, který funkci ředitele zastával posléze. | Autor: Archiv ÚSI VUT
Rozvoj a současnost
Ústav soudního inženýrství je v současné době napojený na všechny fakulty a součásti univerzity. „Ústav jako nedílná součást velké technické univerzity se podílí na třech celoškolských mezioborových magisterských programech a doktorském studijním programu Soudní inženýrství, který je v podmínkách České republiky unikátní. Magisterské programy zaměřené na expertní inženýrství v dopravě, realitní inženýrství a inženýrství rizik využívají teoretické i praktické poznatky z výzkumné, expertní a znalecké činnosti ústavu zároveň připravují odborníky pro široké spektrum profesí. Absolventi nacházejí uplatnění v oblasti krizového a risk managementu, u realitních, developerských či pojišťovacích firem i v dopravním sektoru,” popisuje roli ústavu v akademickém i profesním prostředí ředitel Karel Pospíšil.
Důležitou součástí činnosti ÚSI je celoživotní vzdělávání, včetně kurzů soudního znalectví. Díky moderním technologiím a interdisciplinárnímu přístupu se ústav podílí také na vývoji nových metod analýzy silničních nehod, modelování rizik nebo oceňování hodnoty nemovitostí a technických systémů.
Od roku 2016 sídlí Ústav soudního inženýrství v moderních prostorách v Medlánkách na adrese Purkyňova 118, kde poskytuje zázemí pro špičkový výzkum, vzdělávání i expertní činnost.
Význam ÚSI
„Za léta svého působení ústav přispěl k budování renomé VUT nestrannými a odborně vysoce fundovanými znaleckými posudky podloženými vědeckým zkoumáním v komplikovaných a často medializovaných kauzách. Významně se podílí i na tvorbě znaleckých standardů a jejich přenosu do praxe. Dlouhodobě se věnuje také vzdělávání nových adeptů znalectví a dalšímu profesnímu rozvoji již jmenovaných znalců, odhadců a dalších odborníků,” přibližuje význam ústavu jeho ředitel. Na ÚSI se řešila například dopravní nehoda Alexandra Dubčeka, nehoda vlaků u Řikonína nebo pád lanovky na Ještědu.

Velké železniční neštěstí, nehoda vlaků u Řikonína v roce 1970, patří k nejtragičtějším událostem svého druhu v poválečné české historii. Zahynulo při ní 31 lidí. Tragická nehoda se posuzovala na ÚSI. | Autor: Archiv ÚSI VUT
Během své 55leté historie se Ústav soudního inženýrství stal nejen respektovaným akademickým a znaleckým pracovištěm, ale také významným partnerem pro státní správu a průmyslové subjekty. Jeho práce přispívá ke zvýšení bezpečnosti, spravedlnosti a odborné úrovně soudního znalectví v České republice.
Při této příležitosti bychom rádi poděkovali všem, kteří se v čase podíleli či stále podílí na jeho budování a rozvoji. Díky nim se ÚSI VUT stal prestižní institucí, která zůstává zásadním hráčem v oblasti technického znalectví.
Publikováno | |
---|---|
Odkaz | https://www.vut.cz/usi/ustav/verejnost/f90454/d285884 |
Odpovědnost: Ing. Michal Urbánek