diplomová práce

Kraví hora mezi produkcí a rekreací

Text práce 39.48 MB Příloha 45.88 MB

Autor práce: Ing. arch. Oskar Madro

Ak. rok: 2022/2023

Vedoucí: Ing. arch. Jan Hora

Oponent: MgA. Ida Chuchlíková

Abstrakt:

Diplomová práca "V tieni" vychádzajúca z preddiplomovej práce "Po robote" skúma územie brnenskej Kraví hory a na jeho pôdoryse si pokladá otázky o aktuálnej podobe profesie architekta a urbanistu, a výzvach, ktoré majú tieto profesie adresovať. Kvality riešeného územia hľadá v tieni záujmu našich profesií, v oblastiach mimo produktívnu logiku vecí. V snahe nájsť východisko z úžiny, v ktorej sa ako architekti a urbanisti dnes ocitáme. Ako medzi mlynskými kameňmi sme zovretí medzi navzájom si odporujúcimi systémami - kapitalizmom, od ktorého sme závislí, a zmeny klímy, ktorej fatálnosť a neuchopiteľnosť rozvracia akýkoľvek zmysel našej práce. Starostlivá dokumentácia územia hľadá momenty, ktoré by sme za bežných okolností možno prehliadli či v záujme vyššieho dobra zmietli zo stola, a stavia ich do centra záujmu - okrajové sa stáva hlavným, periféria formuje centrum. Výsledkom je akceptácia a ocenenie existujúcej reality Kraví hory. Na jej základe práca navrhuje jednak súbor malých rýchlych zásahov, ktoré prinesú potenciál pre vytvorenie zelenej kostry územia, a následne scenár transformácie pre centrálnu časť územia, kde do seba narážajú tieňové kvality mestskej divočiny a potenciál pre nové významy. Ako priniesť na Kraví horu nové aktivity, a pritom nezničiť mestskú divočinu?

Klíčová slova:

městská divočina, vágní prostory, klimatická krize, urbanismus, veřejný prostor, dřevo, hlína, udržitelnost

Termín obhajoby

22.05.2023

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Student prezentuje svůj projekt. V rámci prezentace projektu proběhla mše. Byly přečteny posudky. Student reaguje na oponenturu. Dotaz na udržitelnost. Je pro vás přijatelný i opačný názor, že klimatická krize neexistuje? Co je na území škálované a co otevřené? Potenciál a gradienty by mohly být více dopracovány. Co má u vás hodnotu gradientu. Jde zobrazit architektura, která nemá formu? Student odpověděl dobře na všechny otázky.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Architektura a urbanismus (N_A+U)

Složení komise

prof. Ing. arch. Monika Mitášová, Ph.D. (předseda)
Ing. arch. MArch. Markéta Mráčková (člen)
MgA. Ing. arch. Barbora Šimonová (člen)
Mgr. Rostislav Koryčánek (člen)
Ing. arch. David Kraus (člen)
Ing. Jiří Železný (člen)

Posudek vedoucího
Ing. arch. Jan Hora

Oskar navazuje na předdiplomní projekt, který zkoumal prostředí Kraví hory z různých úhlů pohledu. Autor mimo jiné vychází z teorie vágních prostor. Kraví horu popisuje jako vnitřní periferii, definuje kvality území, které z pohledu produktivní logiky současného světa máme tendenci pomíjet.
Autor se ocitl ve složité situaci, kdy se snaží zachovat nově objevené kvality, ale zároveň do území vstoupit jako architekt, což ho dovádí k nutnému protimluvu. Musí navrhovat v prostředí, které vznikalo organicky po dlouhá léta víceméně bez plánu. Naráží na limity územního plánování, jak ho známe.
Autor základním způsobem reguluje území, navrhuje nové cesty, které území zprostupňují, navrhuje rozšířit plochy parku, aby jej propojil do jednoho souvislého celku, a hlavně vymezuje plochy, kde se nemá nic měnit. Definuje pojem stínu v územní plánování.
Detailně se pak věnuje střední části území. Zde ho to přivádí ke konkrétnímu návrhu „stínové“ architektury, která se na jednu stranu odvrací od divočiny, která v území vládne a kterou nechce měnit, a na druhou stranu vytváří iniciační objekt městských dílen orientovaných na cirkulační ekonomiku s bohatým vnitřním programem. Ten ale není definitivní, budova je spíše rámcem, otevřenou příležitostí. Podobně nakládá s územím likusáků, které navrhuje postupně revitalizovat na stejném principu a ponechat pro potřeby a rozšíření komunit, které se tam usadily.
To vše navrhuje na základě manifestu, který si definoval v rámci předdiplomu v logice „trvalé dočasnosti“.
Práce je osobní výpovědí autora o jeho vztahu k architektonické profesi a zároveň vztahu architektonické profese ke stavu světa. Práce má silný teoretický základ, autor má hluboký vhled do problematiky.
Práci hodnotím jako výbornou.
Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Známka
Přístup studenta ke zpracování Práce měla neočekávaný vývoj. Na začátku nebylo jasné, kam autor dojde. Autor neměl jasný cíl, ke kterému by směřoval, spíše téma obcházel a zkoumal. Nicméně i přesto, nebo právě proto se mu podařilo vytvořit velmi komplexní a propracovaný projekt, který na řešenou problematiku nahlíží nově. A
Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 99

Známka navržená vedoucím: A

Posudek oponenta
MgA. Ida Chuchlíková

Oskar Madro ve své diplomové práci prokazuje nejen, že splňuje předpoklady k obhájení profesní dovednosti architekta, ale vedle schopnosti nacházet adekvátní odpovědi na urbanistické a architektonické otázky, které jsou v souladu s provozním a konstrukčním řešením, se dotýká hlubšího tématu spjatého s naší profesí - hledá způsob, jak se vyrovnat se smyslem a osobní zodpovědností architekta v kontextu globálních environmentálních změn. Vědomí, že stavebnictví představuje 34% spotřeby energie a 37% emisí CO2 v rámci oblasti energetiky a zpracování materiálů, Oskara vede k zásadním otázkám. Jaký smysl má uvažovat nad firmitás, utlitas, venustas, když sny o podobě světa ztrácí pevnou půdu pod nohama v kontextu transformujícího se přírodního systému, na kterém jsme závislí a který se rozpadá?  Oskarovo hodnotové ukotvení a analytický přístup ho přivádí k profesní otázce, kterou se řada ze současných architektů naučila
v každodenním běhu povinností přeskakovat. Neadresovat však zodpovědnost za klimatickou změnu architektuře, znamená vytvořit si paralelní realitu, s kterou se realita světa stále víc a víc rozchází.
Autor se ptá: Jak můžeme přemýšlet o demokracii, veřejném prostoru, architektonických a urbanistických tématech, když se lidstvo jako druh dostalo do konfliktu se svým habitatem? Jeho odpověď tkví v důsledné analýze vedoucí k urbanisticky a architektonicky srozumitelné odpovědi, která profesi architekta rozšiřuje o roli průvodce územím, který nenabízí primárně splnění FORMULA VITRUVIA, ale předkládá strategii, která reflektuje současné transformačním období a odpovídá na reálné možnosti i nové role architekta. Debata, kterou by jeho práce měla vyvolat nutně narazí nejen
na současné možnosti regulací, ale i samotný princip výuky architektury. Jak etablovat pozici průvodce územím, který s odbornou znalostí definuje potenciál a rozvíjí strategie zahrnující architektonické prvky
v jemnosti úprav veřejných prostranství? Na vertikální prostupnost územně plánovací dokumentace, kdy se koncepce celku opírá o jemnost v detailu každodenního života, si musíme ještě počkat. Náznaky naděje naznačují rozšiřující se kanceláře městských architektů, kteří do procesu změn v území v samotném zadání zahrnují participaci i transdisciplinaritu napříč obory.  
    Před samotným hodnocením Oskarovy práce, považuji za rozumné před závorkou ponechat sociologické, ekonomické aspekty, které s jeho prací souvisejí a nutně vedou k trandisciplinaritě,
kde architekt ztrácí svou dosavadní pozici a stává se především partnerem při naplňování strategie,
která se může v průběhu realizace přizpůsobovat požadavkům v území. Potenciál “TIEŇOVÉ ARCHITEKTURY” je široký a je třeba, aby ho nehodnotili pouze architekti. Zahrnuje v sobě celou řadu již probádaných cest TEMPORARY URBANISMU.
Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Známka
Urbanistické řešení Urbanistické principy návrhu neposuzujme klasicky. Autor analyzuje území z perspektivy pravidel seberegulace a vnější regulace. Jeho strategie vede k vytvoření přehledné mapy “Míry zájmů”. Ta definuje míru potřeby vnějších zásahů a zároveň zpřehledňuje místa “stínů” mající v regulaci podobu území s mírou nezájmu, díky které si uchovávají autonomní svobodný prostor. Autor v předdiplomu předkládá 6 možností urbánního přístupu. Je možné je mezi sebou vzájemně prolínat a využívat v místech, kde jsou zrovna vhodné. V diplomu rozvíjí strategii “ tienového urbanismu” spočívající v subtilních zásazích v klíčových ohniscích veřejného prostoru. Akupunkturní proces ústí v transformaci dnešního areálu VUT - “Likusákov”. Autor nemá ambici definitivně regulovat, ale rozprostřít síť klíčových investic a v konkrétních místech cíleně uchovávat stínový, svobodný prostor. Odstraňuje dopravní bariéry, ruší nevhodné provozy a definuje páteřní prostupnost územím. Ideová koncepce se opírá o výklad “tienového času”, zpřesňující hlavní motivaci, proč je potřeba se vágní vnitřní krajině města věnovat systematicky. Předložený návrh reflektuje aktuální urbanistické otázky, které v transformačním procesu nutně vedou k novému způsobu, jak pohlížet na regulaci území pokud máme skutečně reflektovat současný environmentální stav. A
Architektonické řešení “Tieňová” architektura roste zdola, není direktivní a opírá se o aktuální možnosti lidí v území. Architekt nerealizuje své autorské dilo, ale poskytuje svou odbornost. Podstata pojetí se však stále opírá o základní architektonické principy. I tieňová architektura má přinášet pocit zpřítomnění v prostoru a čase, tak jak ho známe z děl Bernarda Tschumiho, Alda Rossiho, nebo Giorgia de Chirica. Při hodnocení architektonického řešení je třeba brát zřetel, že hodnotíme strategii, která dává do velké míry prostor pro nedokončenost, zahrnující travající proces, co začleňuje potřeby vznikají v průběhu a přinášející změny. V architektuře re-use centra je toto princip zhmotněn v celkové prostorové koncepci, materiálech i konstrukčním principu a konzistentně drží ucelený koncept záměrů autora. A
Provozní řešení Poctivá a jistě i do značné míry bolestivá cesta, jak se vyrovnat v jednom návrhu objektu RE-CENTRA s aktuálními celospolečenskými otázkami, se zrcadlí v provozním řešení. Najdeme v něm jak východiska opřená o teoretickou analytickou část, tak i vlastní statement vrstev, které byly v průběhu práce na diplomu objeveny. Rovnováhu mezi volným a kontrolovaným provozem by stálo za to podložit schématem. Jistě bychom mohli debatovat do jaké míry uchovat návrhu obecnou schematičnost a dostat se až k jednoduchým otázkám,zda-li kapacitě návštěvníků odpovídá hygienické zázemí. Třecí plochy v řešení, kdy z racionálního schématu vybočí kruhové schodiště, berme jako zástupné. V duchu představeného procesu, by jistě nabyly proměn. Podstatná je však konzistence. Provozní řešení reflektuje základní otázky položené v diplomu a je srozumitelné. B
Technicko konstrukční řešení Hodnocení konstrukčního principu je třeba nazírat z praktické stránky. Systém opakující se dřevěné skeletové konstrukce s vloženým podlažím, hliníkovými okny, dřevovláknitými panely s krytinou z recyklovaných vláknocementových vlnitých desek je adekvátní odpovědí na potřeby, které tienová architektura zahrnuje. Jednoduchost a snadný konstrukční princip. A
Formální úroveň Práce má obsáhlou analytickou část zahrnující kvalitně zpracovanou teoretickou část. Grafická úroveň je přehledná, východiska srozumitelná. Prezentace výstupů dobře ilustrují hlavní myšlenky návrhu. A
Otázky k obhajobě:
  1. Jak se zpětně projevuje váš návrh v širším kontextu? Jak ovlivňuje váš návrh vaší mapu “Míry zájmů”? Jaký odhadujete časový harmonogram (etapizaci) v případě, že by vaše strategie byla realizovaná? Máte představu o profesním složení týmu, který by byl pro realizaci postupu, který překládáte, vhodný?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 95

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová