Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Centra výzkumu
Open Science
Transfer znalostí
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Konference
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Aktuality
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum výpočetních a informačních služeb
Institut celoživotního vzdělávání
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Studenti VUT vylepšili aerodynamiku kola a helmy pro české dráhové cyklisty. Pokud prototypy uspějí v testech, objeví se na olympiádě
Studenti VUT vylepšili aerodynamiku kola a helmy pro české dráhové cyklisty. Pokud prototypy uspějí v testech, objeví se na olympiádě
TISKOVÁ ZPRÁVA
Vítězem soutěže Tokyo 2020 Challenge, jejímž cílem bylo aerodynamické vylepšení kola, dresu a helmy pro českou reprezentaci dráhové cyklistiky pro příští olympijské hry v Tokiu, se stala dvojice studentů z Fakulty strojního inženýrství (FSI) VUT. Strojaři Martin Kůst a Dominik Regner porotu překvapili tím, jak detailně prototypy zpracovali a jejich funkčnost prokázali také ve virtuálním větrném tunelu. Nejlepší nápady finalistů chtějí zástupci české reprezentace z týmu Dukla Brno otestovat i v reálném aerodynamickém tunelu. Pokud uspějí v náročném testování, mohou se nápady studentů už za dva roky objevit i na olympijských hrách v japonském Tokiu.
Nespočet rozhovorů s cyklisty a výzkumníky a stovky hodin modelování, výpočtů a testování, kde Dominik Regner a Martin Kůst modelovali a testovali svoje virtuální prototypy. „Na začátku byla řada našich nápadů, u kterých jsme testovali to, jaký budou mít reálný vliv na snížení tření a odporu, s nimiž se musí jezdec na trati poprat. V softwaru jsme si vymodelovali reálného jezdce a ve virtuálním tunelu jsme ověřovali, jak se která změna pozice projeví,“ popsal Dominik Regner.
„Při všech změnách, do kterých kromě změny geometrie kola a jezdce patřilo třeba také chlazení helmy, úprava dresu nebo použití spreje pro snížení tření na discích, jsme při měření ve virtuální aerodynamickém tunelu dosáhli snížení celkového odporu o 15 procent. Tak vysoké číslo nás samotné překvapilo. Největší přínos přinesla změna pozice cyklisty na kole – podařilo se nám najít pozici, při které se vzduch tolik kolem jezdce nekumuloval, ale proudění od ramen k zádům bylo plynulejší,“ popsal Martin Kůst s tím, že virtuální prototypy je teď potřeba otestovat v reálném aerodynamickém tunelu.
Vyhlášení se konalo 25. dubna 2018 na Fakultě strojního inženýrství VUT | Autor: archiv FSI VUT
Právě komplexní řešení problematiky zaujalo odbornou porotu složenou ze zástupců FSI VUT, cyklistického týmu Dukla Brno, společností ICON Technology a také z Aerodynamického oddělení Škoda Auto, která za nápadem na uspořádání této soutěže stojí, nejvíce. „Do soutěže jsme šli s tím, že jsme si nebyli jistí, jaké výsledky můžeme očekávat. Velice nás překvapila profesionalita a špičková práce všech finalistů. Všechny týmy dosáhly ve virtuálním tunelu výborných zlepšení, ale vítězný tým nás zaujal tím, že pracoval s reálným modelem a přišel s neotřelými, ale reálně proveditelnými návrhy. Spojení sil s univerzitou se ukázalo jako velmi smysluplné,“ popsal trenér národní reprezentace dráhové cyklistiky a trenér týmu Dukla Brno Petr Klimeš. Vlastnosti nejlepších prototypů si chtějí trenéři a cyklisté ověřit v reálném aerodynamickém tunelu v rámci příprav na letní olympijské hry v Tokiu.
„Práce na reálných projektech je pro studenty velkou motivací. V této soutěži měli šanci aplikovat znalosti z výuky, ale zároveň svoje nápady a jejich reálnou proveditelnost konzultovat s cyklisty a trenéry, ale také s výzkumníky z FSI. Přínosem pro studenty byla i možnost seznámit se s unikátním výpočetním nástrojem, virtuálním aerodynamickým tunelem, se kterým mohli pracovat díky podpoře společností ICON Technology a Škoda Auto a také centra IT4Innovations,“ dodal hlavní organizátor a výzkumník z FSI VUT Jan Navrátil.
Vítězný tým v soutěži Tokyo 2020 Challenge | Autor: archiv FSI VUT
Z virtuální reality na skutečnou závodní dráhu
Do soutěže Tokyo 2020 Challenge se mohli přihlásit studenti bakalářského a navazujícího magisterského studia na technických univerzitách v České republice. Hlásit se mohli jednotlivci nebo týmy s nejvýše čtyřmi členy. Z návrhů, které se sešly v prvním kole, odborná porota vybrala do finále čtyři nejlepší týmy. Studenti pak měli měsíc na to, aby svoje nápady vymodelovali do podoby virtuálních prototypů a otestovali jejich funkčnost v tzv. virtuálním větrném tunelu. Testování v reálném provozu už je na samotné cyklistické reprezentaci.
Digitální aerodynamický tunel založený na cloudových technologiích poskytla do soutěže společnost
ICON Technology
, která se zaměřuje na aerodynamiku automobilů a na vývoj unikátních softwarových nástrojů pro simulaci aerodynamiky. Pro náročné virtuální testování využívali studenti výpočetní kapacity
Národního superpočítačového centra IT4Innovations
na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava. Hlavním partnerem a sponzorem soutěže, který poskytl stipendia pro tři nejlepší studentské týmy, byla společnost
Škoda Auto, konkrétně Aerodynamické oddělení.
Publikováno
27.04.2018 09:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d170369
Nahoru