Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Fakulta architektury Vysokého učení technického v Brně (FA VUT) v říjnu hostila mezinárodní program EULiST Blended Intensive Programme (BIP) zaměřený na Challenge-Based a Project-Based Learning – výuku založenou na řešení reálných problémů v mezinárodních týmech. Program ukázal, jak může sdílení zkušeností rozvíjet kreativitu a posilovat schopnosti studentů i akademiků napříč aliancí.EULiST BIP: Propojování vzdělávání prostřednictvím reálných výzev na Fakultě architektury VUT. | Autor: FA VUTProgram spojil studenty a pedagogy z pěti partnerských univerzit EULiST – Vysokého učení technického v Brně, Leibniz Universität Hannover (Německo), Institut Mines-Télécom (Francie), Technické univerzity ve Vídni (Rakousko) a Národní technické univerzity v Athénách (Řecko).
BIP se zaměřil na nové přístupy k výuce, které staví studenty do centra vzdělávacího procesu. Metody CBL (Challenge-Based Learning) a PBL (Project-Based Learning) propojují akademické poznatky s reálnými problémy a vedou účastníky k navrhování kreativních, odpovědných a praktických řešení současných výzev. Místo pasivního přijímání informací se studenti stávají aktivními tvůrci – identifikují problémy, rozvíjejí nápady a testují je prostřednictvím spolupráce, reflexe a experimentování.
Během týdne se účastníci zúčastnili řady inspirativních přednášek. Claudia Migliaccio (MIT) představila principy výuky založené na výzvách a její transformační dopad na vysokoškolské vzdělávání. Julia Männel (Leibniz Universität Hannover) sdílela příklady úspěšných projektových kurzů, které propojují akademickou výuku s průmyslovou a komunitní spoluprací, a čerpala ze své zkušenosti s vedením kurzů Projects with Companies a Projects for Future na LUH. Rita Elvira Adamo se zaměřila na to, jak může vzdělávání reagovat na společenské výzvy prostřednictvím propojování akademického prostředí s místními komunitami a skutečnými společenskými potřebami. Nakonec Karin Písaříková (Vysoké učení technické v Brně) hovořila o interkulturních aspektech výuky a o tom, jak rozmanitost obohacuje týmovou práci i samotné vzdělávací výsledky.Program ukázal, jak může sdílení zkušeností rozvíjet kreativitu a posilovat schopnosti studentů i akademiků napříč aliancí. | Autor: FA VUTProgram vyvrcholil praktickým workshopem vedeným Radkem Tomanem (Vysoké učení technické v Brně), během něhož smíšené týmy studentů a vyučujících navrhovaly koncepty nových kurzů inspirovaných metodikami CBL a PBL. Jejich úkolem bylo vytvořit vzdělávací zkušenost, která odpovídá očekáváním dnešních studentů – tedy kreativní, mezioborovou a propojenou s reálným světem.
Součástí programu byl i bohatý kulturní program, který účastníkům umožnil poznat architektonické a historické dědictví Brna. Navštívili mimo jiné ikonické objekty, jako jsou vila Tugendhat, vila Stiassni a brněnské vodojemy, které ilustrují jedinečný vývoj architektury a designové kultury města.
Akce ukázala, jak mohou univerzity aliance EULiST společně vytvářet inovativní vzdělávací prostředí, které propojuje teorii, praxi a společenskou angažovanost. Spoluprací získali studenti i pedagogové z různých koutů Evropy hlubší porozumění tomu, jak učení prostřednictvím projektů a výzev rozvíjí nejen znalosti a kreativitu, ale také spolupráci, empatii a pocit společné odpovědnosti za budoucnost.