Detail publikace

Stanovení smykové únosnosti kompozitní výztuže

KOSTIHA, V. GIRGLE, F. MATUŠÍKOVÁ, A. DANĚK, P. ŠTĚPÁNEK, P.

Originální název

Stanovení smykové únosnosti kompozitní výztuže

Anglický název

Evaluation of shear resistance of composite reinforcement

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek tematicky spadá do oblasti nekovových kompozitních výztuží, kdy blíže pojednává o možnosti použití kompozitní nekovové výztuže jako smykových trnů v přechodových oblastech betonových konstrukcí. Pro své nesporné výhody v porovnání s běžně užívanou ocelovou betonářskou výztuží se FRP materiály v posledních letech rozšířily i ve stavebnictví, kde nacházejí stále další aplikační možnosti. Kromě aplikací využívajících tahových vlastností FRP výztuží článek představuje možnost jejich použití také u prvků pro přenos smykového namáhání – např. smykové trny pro propojení betonových vozovek. Vzhledem k působení vlivů agresivního prostředí, především působení solí a rozmrazovacích cyklů, jsou na tyto prvky v případě jejich provedení z oceli kladeny zvýšené nároky pro zajištění její životnosti. U nekovové kompozitní výztuže lze využít vysoké odolnosti vůči působení těchto vlivů. Experimentální program provedený na Fakultě stavební VUT v Brně se s ohledem na dominantní způsob namáhání tohoto typu prvku zaměřil na stanovení mezního smykového napětí FRP výztuže. Skupina zkušebních vzorků sestávala z několika typů FRP výztuží, které byly doplněny o vzorky betonářské výztuže. Díky tomuto bylo možné jednak porovnat vliv jednotlivých nosných vláken na chování a celkovou únosnost výztuží, ale také přímo porovnat únosnosti „ve střihu“ nekovové a klasické ocelové výztuže. Zkušební postupy byly převzaty z ACI 440.3R-12, přičemž samotné provedení zatěžovací zkoušky bylo pozměněno s ohledem na způsob namáhání prvku a technické možnosti laboratoře.

Anglický abstrakt

This paper introduces a composite non-metallic reinforcement utilized as shear dowels in transition areas of concrete structures. FRP materials are increasingly used due to their well-known advantages and accessibility in few last years. For example FRP reinforcement can be apply as a shear transducer between concrete roadway dilatation parts. The roadways reinforcement is exposed to an aggressive environment like de-icing salts and freeze thaws cycles, which decreases its durability. An advantage of non-metallic reinforcement consists in its high endurance against mentioned effects. Shear stress is not a typical case of loading when dealing with FRP reinforcement so a detailed investigation of FRP shear behaviour was proceed at Faculty of Civil Engineering, when an ultimate shear strength was assessed. A group of experimental samples includes different types of FRP rods was prepared so a comparison, how loadbearing fibres influenced the loadbearing capacity of individual composite, could be made. Accept FRP reinforcement some concrete reinforcement was tested as well. A resultant shear strength of metal and non-metal reinforcement was simultaneously compared. A test method was carry out according to ACI 440.3R-12 with small difference in loading, which was applied with regard to technical options of a faculty lab.

Klíčová slova

smykový trn, smyková únosnost, střih, kompozitní nekovová výztuž

Klíčová slova v angličtině

shear, FRP reinforcement – fibre reinforced polymers; concrete pavement

Autoři

KOSTIHA, V.; GIRGLE, F.; MATUŠÍKOVÁ, A.; DANĚK, P.; ŠTĚPÁNEK, P.

Vydáno

30. 11. 2016

Místo

Litomyšl

ISBN

978-80-906097-6-1

Kniha

23. Betonářské dny (2016) Sborník

Strany od

1

Strany do

6

Strany počet

6

BibTex

@inproceedings{BUT131488,
  author="Vojtěch {Kostiha} and František {Girgle} and Anna {Matušíková} and Petr {Daněk} and Petr {Štěpánek}",
  title="Stanovení smykové únosnosti kompozitní výztuže",
  booktitle="23. Betonářské dny (2016) Sborník",
  year="2016",
  pages="1--6",
  address="Litomyšl",
  isbn="978-80-906097-6-1"
}