Detail publikace

Moderní konkurenční strategie firmy

BARTES, F.

Originální název

Moderní konkurenční strategie firmy

Anglický název

Modern Competitive Strategy Firm

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek v úvodu charakterizuje současný stav v oblasti nárůstu publikací s problematikou využití bojových filozofií v podnikatelské praxi. Autor dochází k závěru, že tyto publikace připravují TOP management firem k užívání strategie přímého střetu s konkurenční firmou na daném trhu. Autor přímý střet jako prostředek řešení podnikatelských záměrů na trhu jednoznačně odmítá, dokonce jej považuje za destruktivní. Za základní východisko přístupu k nové konkurenční strategii je považována filozofie vítězství bez boje, tedy dosažení vytýčených cílů v náročném tržním prostředí bez přímého dlouhodobého střetu s konkurenční firmou. V článku je navržena tzv. "investigativní konkurenční strategie", která je definována jako strategie získávání výhodné strategické pozice v konkurenčním prostředí, která firmě umožní dosáhnout vytýčených cílů bez přímého dlouhodobého střetu s protivníkem. Dále jsou uvedeny i možné formy realizace této strategie, a to: 1.Uspokojení skrytých potřeb zákazníka. 2.Strategická partnerství. 3.Racionální respektování "Status quo". 4.Přímý střet (krátkodobý). 5.Přechod do předem připravených pozic. Při realizaci investigativní konkurenční strategie je kladen důraz na užití kreativní inteligence. V závěru je zdůrazněn fakt, že kreativní inteligence se musí stát naprosto neoddělitelnou částí kultury organizace a vrcholové vedení podniku je přímo povinno tuto skutečnost cílevědomě budovat ve firmě. V těchto intencích je kreativní inteligence chápána jako strategická konkurenční výhoda daného podniku.

Anglický abstrakt

This article describes the current state of the increasing literature concerning the topic of competitive strategies as battle philosophy. The author comes to conclusion that these publications provide the TOP management of firms for the direct battle with competitive companies on the market. The author refuses the competitive battle as solution for entrepreneurial project. It is considered as a destructive way. The basis for authors approach to new competitive strategy is deemed in the philosophy without battle, accordingly the gaining goals in complicated market environment without long-term direct battle with competitive company. In this paper is designed "Investigative competitive strategy"; defined as the strategy of gaining the favorable strategic position for the company in competitive environment which let the company achieves the outlined goals without long-term direct battle with competitor. Further there are described possible forms for realization of this strategy: 1.The satisfaction of customers "hidden" needs. 2.Strategic partnerships. 3."Status quo" rational respect. 4.Direct battle (short-term). 5.The change to advanced prepared positions. Meanwhile the realization of Investigative competitive strategy there is underlined the creative intelligence usage. At the close is emphasizing the fact, the creative intelligence has to become absolutely inseparable part of company's culture and it is compulsory for the TOP management this matter of fact encourages and builds up. In these relations is the creative intelligence understood as strategic competitive advantage.

Klíčová slova

konkurence, konkurenční strategie, konkurenční výhoda, konkurenční boj, kreativní intelligence

Klíčová slova v angličtině

competitive, competitive strategy, competitive advantage, competitive fight, Creative Intelligence.

Autoři

BARTES, F.

Rok RIV

2010

Vydáno

31. 12. 2010

Nakladatel

Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně

Místo

Brno

ISSN

1211-8516

Periodikum

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

Ročník

LVIII

Číslo

6

Stát

Česká republika

Strany od

51

Strany do

58

Strany počet

8

BibTex

@article{BUT50681,
  author="František {Bartes}",
  title="Moderní konkurenční strategie firmy",
  journal="Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis",
  year="2010",
  volume="LVIII",
  number="6",
  pages="51--58",
  issn="1211-8516"
}