Detail publikace

Potřebnost a zhodnocení přínosu společenskvoědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Originální název

Potřebnost a zhodnocení přínosu společenskvoědních předmětů na technické univerzitě

Anglický název

Necessity and evaluation of benefits of social science courses at a Technical University

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Současná doba klade na absolventy vysokých škol stále větší nároky. Pod vlivem globalizace, digitálních technologií a moderní interkulturní komunikace nestačí pouze odbornost. V praxi lépe obstojí ten absolvent, který disponuje všemi klíčovými kompetencemi. Z požadavku všestranného rozvoje s důrazem na univerzalitu a lepší uplatnění absolventů v praxi plyne, že je třeba na vysokých školách najít rovnováhu mezi odbornými a všeobecně vzdělávacími předměty. U absolventů technického studia je třeba více rozvíjet soft skills a dbát na osvojení klíčových kompetencí, aby byl absolvent v praxi odborně zdatný a všestranně úspěšný. K tomu napomáhá zařazení společenskovědních předmětů do kurikula technické univerzity. V teoretické části příspěvek vysvětluje potřebnost společenskovědních předmětů ve vzdělávání na technické univerzitě. V praktické části se zaměřuje na hodnocení přínosu vybraných předmětů Etika v podnikání a Prezentační dovednosti na technické univerzitě v Brně v rozmezí let 2017–18. Hledá spojitost mezi realizací výuky a přínosem pro studenty. Pomocí statistického vyhodnocení zkoumá kritéria, která přínos ovlivňují, např. potřebnost pro budoucí práci, intelektuální stimulace, modernost, užitečnost pro techniky, využití v praxi aj. U obou předmětů studenti pozitivně hodnotí užitečnost pro techniky a částečně také potřebnost pro budoucí práci. Naopak malá modernost výuky, malá využitelnost poznatků v praxi a nízká intelektuální stimulace jsou hodnoceny negativně. Příspěvek má retrospektivní charakter. Zároveň naznačuje, jak do budoucna zlepšit kvalitu výuky.

Anglický abstrakt

The current time emphasises increasing demands for university graduates. Under the influence of globalisation, digital technology and modern intercultural communication, only expertise is not sufficient. In praxis the successful graduate is the one who has all the key competences. From the requirement for comprehensive development with an emphasis on universality and better employment in praxis follows that it is necessary to find a balance between expertise and general educational subjects. Graduates of technical study need to develop soft skills and ensure the mastery of key competences in order that the graduates are professionally competent and broadly successful in praxis. To this goal, the inclusion of social science subjects into the curriculum of technical universities helps. In the theoretical part it explains the need of social science subjects in education at a technical university. In the practical part it focuses on the contribution of the selected subjects “Ethics in business” and “Presentation skills” at the technical university in Brno in the period 2017–18. It looks for a connection between teaching and the contribution for students. It explores the criteria affecting the contribution. With help of using statistical processing the paper analyses the criteria affecting the benefit, e.g. need for the future work, intellectual stimulation, topicality of issues, usefulness for technicians, usage in praxis etc. In both subjects, students positively evaluate usefulness for technicians and partly also need for the future work. To the contrary, old-fashioned teaching, small applicability in praxis and low intellectual stimulation are evaluated negatively. The paper has a retrospective view. It suggests how to improve teaching quality in the future.

Klíčová slova

Všestranný rozvoj absolventů, společenskovědní předměty, přínos, etika v podnikání, prezentační dovednosti, statistické vyhodnocení

Klíčová slova v angličtině

General graduates development, social science subjects, contribution, ethics in business, presentation skills, statistical processing

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

27. 9. 2018

Nakladatel

Katedra spoločenských vied TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-2797-6

Kniha

Interkultúrna edukácia v prostredí vysokých škôl

Číslo edice

1

Strany od

138

Strany do

144

Strany počet

7

BibTex

@inproceedings{BUT151453,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Potřebnost a zhodnocení přínosu společenskvoědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="Interkultúrna edukácia v prostredí vysokých škôl",
  year="2018",
  number="1",
  pages="138--144",
  publisher="Katedra spoločenských vied TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-2797-6"
}