Detail publikace
Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity
LINDR, J.
Originální název
Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity
Český název
Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Současná doba klade stále větší nároky na odbornou připravenost absolventů vysokých škol do praxe. Ukazuje se však, že pouze odbornost nestačí. Vzrůstá nutnost zvládnout i další kompetence, které úspěšné působení absolventů v profesní praxi podmiňují. Jednou z cest, jak zvýšit úroveň osvojení klíčových kompetencí, je zastoupení výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Napomáhají celostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek se zaměřuje na zhodnocení přínosu vybraných společenskovědních předmětů pro absolventy. Rozbor přínosu předmětů vycházející z dlouhodobých zpětnovazebních anket zaměřených na hodnocení kvality výuky. Kromě představení výsledků kvantitativního charakteru a statistického zpracování regresní analýzou jsou představena i možná kvalitativní vysvětlení stavu. Tím příspěvek dostává jednak retrospektivní charakter sloužící ke zhodnocení stávajících zkušeností s výukou společenskovědních předmětů a zároveň nabízí možné výhledy do budoucna směrem ke zvýšení kvality a efektivity výuky. V příspěvku jsou zhodnoceny dva vybrané společenskovědní předměty Stavební právo a Psychologie managementu vyučované na technické univerzitě v Brně. Výsledky jsou prezentovány formou tabulek a grafickou vizualizací se zobrazením regresní rovnice trendu. Mezi základní zjištění patří skutečnost, že studenti obecně vzato vítají těsnější propojení společenskovědního předmětu s odbornou specializací. Takové předměty hodnotí přínosněji než předměty, u kterých tuto vazbu necítí. Mezi důvody zařazení společenskovědních předmětů do studijních plánů patří rozvoj soft skills, prezentačních dovedností, trénink komunikace a vyjednávání, orientace ve světě a aplikace společenskovědních poznatků do podnikatelské a firemní sféry. Společenskovědní předměty v kurikulu technické univerzity tvoří důležitou součást humanizace technického prostředí a kultivace absolventů pro další profesní i lidský rozvoj. Vedou k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce i v budoucí praxi.
Český abstrakt
Současná doba klade stále větší nároky na odbornou připravenost absolventů vysokých škol do praxe. Ukazuje se však, že pouze odbornost nestačí. Vzrůstá nutnost zvládnout i další kompetence, které úspěšné působení absolventů v profesní praxi podmiňují. Jednou z cest, jak zvýšit úroveň osvojení klíčových kompetencí, je zastoupení výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Napomáhají celostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek se zaměřuje na zhodnocení přínosu vybraných společenskovědních předmětů pro absolventy. Rozbor přínosu předmětů vycházející z dlouhodobých zpětnovazebních anket zaměřených na hodnocení kvality výuky. Kromě představení výsledků kvantitativního charakteru a statistického zpracování regresní analýzou jsou představena i možná kvalitativní vysvětlení stavu. Tím příspěvek dostává jednak retrospektivní charakter sloužící ke zhodnocení stávajících zkušeností s výukou společenskovědních předmětů a zároveň nabízí možné výhledy do budoucna směrem ke zvýšení kvality a efektivity výuky. V příspěvku jsou zhodnoceny dva vybrané společenskovědní předměty Stavební právo a Psychologie managementu vyučované na technické univerzitě v Brně. Výsledky jsou prezentovány formou tabulek a grafickou vizualizací se zobrazením regresní rovnice trendu. Mezi základní zjištění patří skutečnost, že studenti obecně vzato vítají těsnější propojení společenskovědního předmětu s odbornou specializací. Takové předměty hodnotí přínosněji než předměty, u kterých tuto vazbu necítí. Mezi důvody zařazení společenskovědních předmětů do studijních plánů patří rozvoj soft skills, prezentačních dovedností, trénink komunikace a vyjednávání, orientace ve světě a aplikace společenskovědních poznatků do podnikatelské a firemní sféry. Společenskovědní předměty v kurikulu technické univerzity tvoří důležitou součást humanizace technického prostředí a kultivace absolventů pro další profesní i lidský rozvoj. Vedou k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce i v budoucí praxi.
Klíčová slova
Společenskovědní předměty, kurikulum, klíčové kompetence, profil absolventa, hodnocení kvality výuky, stavební právo, psychologie managementu
Vydáno
15.09.2016
Nakladatel
TU Košice
Místo
Košice
ISBN
978-80-553-2590-3
Kniha
Teoreticko-praktické pohľady na problémy súčasnej spoločnosti
Číslo vydání
1
Strany od
122
Strany do
127
Strany počet
6
Dokumenty
BibTex
@inproceedings{BUT131562,
author="Jaroslav {Lindr}",
title="Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity",
annote="Současná doba klade stále větší nároky na odbornou připravenost absolventů vysokých škol do praxe. Ukazuje se však, že pouze odbornost nestačí. Vzrůstá nutnost zvládnout i další kompetence, které úspěšné působení absolventů v profesní praxi podmiňují. Jednou z cest, jak zvýšit úroveň osvojení klíčových kompetencí, je zastoupení výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Napomáhají celostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek se zaměřuje na zhodnocení přínosu vybraných společenskovědních předmětů pro absolventy. Rozbor přínosu předmětů vycházející z dlouhodobých zpětnovazebních anket zaměřených na hodnocení kvality výuky. Kromě představení výsledků kvantitativního charakteru a statistického zpracování regresní analýzou jsou představena i možná kvalitativní vysvětlení stavu. Tím příspěvek dostává jednak retrospektivní charakter sloužící ke zhodnocení stávajících zkušeností s výukou společenskovědních předmětů a zároveň nabízí možné výhledy do budoucna směrem ke zvýšení kvality a efektivity výuky. V příspěvku jsou zhodnoceny dva vybrané společenskovědní předměty Stavební právo a Psychologie managementu vyučované na technické univerzitě v Brně. Výsledky jsou prezentovány formou tabulek a grafickou vizualizací se zobrazením regresní rovnice trendu. Mezi základní zjištění patří skutečnost, že studenti obecně vzato vítají těsnější propojení společenskovědního předmětu s odbornou specializací. Takové předměty hodnotí přínosněji než předměty, u kterých tuto vazbu necítí. Mezi důvody zařazení společenskovědních předmětů do studijních plánů patří rozvoj soft skills, prezentačních dovedností, trénink komunikace a vyjednávání, orientace ve světě a aplikace společenskovědních poznatků do podnikatelské a firemní sféry. Společenskovědní předměty v kurikulu
technické univerzity tvoří důležitou součást humanizace technického prostředí a kultivace absolventů pro další
profesní i lidský rozvoj. Vedou k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce i v budoucí praxi.",
address="TU Košice",
booktitle="Teoreticko-praktické pohľady na problémy súčasnej spoločnosti",
chapter="131562",
howpublished="electronic, physical medium",
institution="TU Košice",
year="2016",
month="september",
pages="122--127",
publisher="TU Košice",
type="conference paper"
}