Detail publikace

Všeobecnost versus odbornost jako pedagogický cíl vzdělávání a výchovy mladých

LINDR, J.

Originální název

Všeobecnost versus odbornost jako pedagogický cíl vzdělávání a výchovy mladých

Anglický název

Generality versus expertise as a pedagogical goal of education for the young

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Dichotomie všeobecného a odborného vzdělávání je jedním z klíčových problémů současné pedagogiky. Na jedné straně je zdůrazňována potřeba odborně obstát v náročných požadavcích doby, na druhé straně je kladen důraz na všeobecné vzdělávání a schopnost plné flexibility absolventů škol ve všech oblastech života. Nalezení optimálního řešení není jednoduché. Na půdě Stavební fakulty VUT v Brně dostala myšlenka všeobecného rozvoje konkrétní podobu v zařazení společenskovědních předmětů do studijních plánů. Příspěvek se zabývá shrnutím dosavadních zkušeností s výukou společenskovědních předmětů a zhodnocením jejich přínosu pro studenty v jejich odborném i osobní růstu. Snaží se také postřehnout hlavní důvody, které hodnocení ovlivňují, a to zejména pohledem studentů s naznačením cest do budoucna.

Anglický abstrakt

The dichotomy between general and specialised education is one of the key problems of contemporary pedagogy. On the one hand, the need to be successful professionally in demanding requirements is accented. On the other hand, there is the emphasis on general education and the ability of the full flexibility of graduates in all areas of life. Finding the optimal solution is not simple. In the Faculty of Civil Engineering BUT the idea of general development got the particular form in the inclusion of social sciences into the curriculum. The paper deals with a summary of previous experience in teaching social sciences and also evaluates their contribution to students in their professional and personal growth. The paper also tries to discern the main reasons influencing the evaluation, particularly from the students’ point of view with an indication of future prospects.

Klíčová slova

Všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání, kurikulum, studijní plán, společenskovědní předměty, pedagogická evaluace, dichotomie všeobecnosti a odbornosti.

Klíčová slova v angličtině

General education, specialised education, curriculum, academic plan, social studies, pedagogical evaluation, general dichotomy and expertise.

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

11. 12. 2015

Nakladatel

FF UP Pardubice

Místo

Pardubice

ISBN

978-80-7395-921-0

Kniha

Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství X.

Číslo edice

1

Strany od

78

Strany do

87

Strany počet

10

BibTex

@inproceedings{BUT121022,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Všeobecnost versus odbornost jako pedagogický cíl vzdělávání a výchovy mladých",
  booktitle="Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství X.",
  year="2015",
  number="1",
  pages="78--87",
  publisher="FF UP Pardubice",
  address="Pardubice",
  isbn="978-80-7395-921-0"
}