Detail publikace
Dichotomie všeobecnosti a odbornosti ve vzdělávání
LINDR, J.
Originální název
Dichotomie všeobecnosti a odbornosti ve vzdělávání
Český název
Dichotomie všeobecnosti a odbornosti ve vzdělávání
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. Ve školní edukaci má být zastoupeno všeobecné i odborné vzdělávání. Profil absolventa vyžaduje nejen osvojení znalostí, ale i dovedností potřebných pro úspěšné začlenění do praxe. Ve školách je velmi obtížné najít optimální proporci mezi všeobecným a odborným vzděláváním tak, aby byly dosaženy všechny cíle výuky vyplývající z implementace kurikula. Příspěvek ukazuje obtížnost nalezení rovnováhy mezi oběma přístupy. Analyzuje též zpětnovazební výsledky výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Poukazuje na zkušenosti s řešením dichotomie všeobecného a odborného a hledá náměty ke zlepšení. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter i futurologické zamyšlení nad tím, jak využít dosavadní zkušenosti pro další rozvoj „školy jako učící se organizace“.
Český abstrakt
Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. Ve školní edukaci má být zastoupeno všeobecné i odborné vzdělávání. Profil absolventa vyžaduje nejen osvojení znalostí, ale i dovedností potřebných pro úspěšné začlenění do praxe. Ve školách je velmi obtížné najít optimální proporci mezi všeobecným a odborným vzděláváním tak, aby byly dosaženy všechny cíle výuky vyplývající z implementace kurikula. Příspěvek ukazuje obtížnost nalezení rovnováhy mezi oběma přístupy. Analyzuje též zpětnovazební výsledky výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Poukazuje na zkušenosti s řešením dichotomie všeobecného a odborného a hledá náměty ke zlepšení. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter i futurologické zamyšlení nad tím, jak využít dosavadní zkušenosti pro další rozvoj „školy jako učící se organizace“.
Klíčová slova
Kurikulum, implementace kurikula, klíčové kompetence, dichotomie, všeobecné a odborné, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební reflexe, modernizace a efektivita výuky, učící se organizace, profil absolventa, odpovědnost škol.
Vydáno
30.06.2014
Nakladatel
Magnanimitas
Místo
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-04-7
Kniha
Quaere 2014
Číslo vydání
1
Strany od
1176
Strany do
1182
Strany počet
7
URL
Dokumenty
BibTex
@inproceedings{BUT112913,
author="Jaroslav {Lindr}",
title="Dichotomie všeobecnosti a odbornosti ve vzdělávání",
annote="Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. Ve školní edukaci má být zastoupeno všeobecné i odborné vzdělávání. Profil absolventa vyžaduje nejen osvojení znalostí, ale i dovedností potřebných pro úspěšné začlenění do praxe. Ve školách je velmi obtížné najít optimální proporci mezi všeobecným a odborným vzděláváním tak, aby byly dosaženy všechny cíle výuky vyplývající z implementace kurikula. Příspěvek ukazuje obtížnost nalezení rovnováhy mezi oběma přístupy. Analyzuje též zpětnovazební výsledky výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Poukazuje na zkušenosti s řešením dichotomie všeobecného a odborného a hledá náměty ke zlepšení. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter i futurologické zamyšlení nad tím, jak využít dosavadní zkušenosti pro další rozvoj „školy jako učící se organizace“.",
address="Magnanimitas",
booktitle="Quaere 2014",
chapter="112913",
howpublished="electronic, physical medium",
institution="Magnanimitas",
year="2014",
month="june",
pages="1176--1182",
publisher="Magnanimitas",
type="conference paper"
}