Detail publikace
Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?
LINDR, J.
Originální název
Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?
Český název
Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. V současnosti je akcentována potřeba všestranného rozvoje absolventa. Požadavek všestrannosti se však často střetává s upřednostňováním odborného vzdělávání. To vede ke vzniku dichotomie mezi všeobecným a odborným vzděláváním, která je ve školní praxi obtížně řešitelná. Na jedné straně je zdůrazňována myšlenka univerzálnosti a konkurenceschopnosti, na druhé straně je preferována jen odbornost a specializace. Jak tento rozpor řešit? Mají odborné školy prostor k tomu, aby zapracovaly do svých vzdělávacích programů dostatečné zastoupení všeobecně vzdělávacích předmětů? Příkladem úspěšné snahy o všestranné vzdělávání na půdě technické univerzity je zařazení společenskovědních předmětů do studijního plánu Stavební fakulty VUT v Brně. Příspěvek se věnuje koncepčním otázkám, významu těchto předmětů ve studijním plánu a hodnotí zkušenosti s jejich výukou jako přínos pro rozvoj absolventa.
Český abstrakt
Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. V současnosti je akcentována potřeba všestranného rozvoje absolventa. Požadavek všestrannosti se však často střetává s upřednostňováním odborného vzdělávání. To vede ke vzniku dichotomie mezi všeobecným a odborným vzděláváním, která je ve školní praxi obtížně řešitelná. Na jedné straně je zdůrazňována myšlenka univerzálnosti a konkurenceschopnosti, na druhé straně je preferována jen odbornost a specializace. Jak tento rozpor řešit? Mají odborné školy prostor k tomu, aby zapracovaly do svých vzdělávacích programů dostatečné zastoupení všeobecně vzdělávacích předmětů? Příkladem úspěšné snahy o všestranné vzdělávání na půdě technické univerzity je zařazení společenskovědních předmětů do studijního plánu Stavební fakulty VUT v Brně. Příspěvek se věnuje koncepčním otázkám, významu těchto předmětů ve studijním plánu a hodnotí zkušenosti s jejich výukou jako přínos pro rozvoj absolventa.
Klíčová slova
Kurikulum, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky.
Vydáno
06.07.2014
Nakladatel
TU Košice
Místo
Košice
ISBN
978-80-553-1838-7
Kniha
Kvalifikácia pre budúcnosť
Číslo vydání
1
Strany od
170
Strany do
175
Strany počet
9
Dokumenty
BibTex
@inproceedings{BUT112817,
author="Jaroslav {Lindr}",
title="Všeobecnost a odbornost jako kompetence vzdělávání do budoucna?",
annote="Moderní vzdělávání klade důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí. V současnosti je akcentována potřeba všestranného rozvoje absolventa. Požadavek všestrannosti se však často střetává s upřednostňováním odborného vzdělávání. To vede ke vzniku dichotomie mezi všeobecným a odborným vzděláváním, která je ve školní praxi obtížně řešitelná. Na jedné straně je zdůrazňována myšlenka univerzálnosti a konkurenceschopnosti, na druhé straně je preferována jen odbornost a specializace. Jak tento rozpor řešit? Mají odborné školy prostor k tomu, aby zapracovaly do svých vzdělávacích programů dostatečné zastoupení všeobecně vzdělávacích předmětů? Příkladem úspěšné snahy o všestranné vzdělávání na půdě technické univerzity je zařazení společenskovědních předmětů do studijního plánu Stavební fakulty VUT v Brně. Příspěvek se věnuje koncepčním otázkám, významu těchto předmětů ve studijním plánu a hodnotí zkušenosti s jejich výukou jako přínos pro rozvoj absolventa.",
address="TU Košice",
booktitle="Kvalifikácia pre budúcnosť",
chapter="112817",
howpublished="electronic, physical medium",
institution="TU Košice",
year="2014",
month="july",
pages="170--175",
publisher="TU Košice",
type="conference paper"
}