Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Téma
Korozi umí odhalit i předpovědět. Odborníci z FAST VUT vyvinuli novou technologii pro mostní konstrukce
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Korozi umí odhalit i předpovědět. Odborníci z FAST VUT vyvinuli novou technologii pro mostní konstrukce
Pády mostů jsou ojedinělé, pokud k nim ale dojde, následky mohou být tragické – jako při zřícení dálničního mostu v italském Janově, kde před 5 lety zemřelo 43 osob. Příčinou havárií je většinou koroze mostní konstrukce. Tým odborníků z FAST nyní ve výzkumném centru AdMaS vyvinul zařízení k osazení senzoru, který umožňuje sledovat vlastnosti injektážní malty v mostních konstrukcích. Korozi dokáže nejen odhalit, ale i předpovědět roky dopředu.
Most v Janově patřil mezi tzv. předpjaté mosty, kterých je v České republice okolo 2 tisíc. Pocházejí většinou z 50. až 70. let a vyskytují se na dálnicích i silnicích první, druhé i třetí třídy. Vnitřní konstrukce tohoto typu mostů je tvořena tzv. předpínací výztuží, konkrétně kabely ze zušlechtěné oceli, které je možné napnout a do betonové stavby tak vnést tlakovou rezervu.
„U tohoto typu mostů je klíčový stav vnitřní předpínací výztuže, kterou je potřeba chránit správně aplikovanou injektážní maltou. Pokud je výztuž napadena korozí, sama se předpínací silou přetrhne a dojde k nekontrolovatelné havárii,“ vysvětluje vedoucí výzkumného týmu Ladislav Klusáček z FAST VUT. Vedle janovské tragédie uvádí i zřícení lávky přes Vltavu v pražské Troji.
„Ve škole jsme se učili, že mosty se staví na 100 let. Ale není to pravda, některé z mostů jsou v havarijním stavu už po 30 či 40 letech. Na vině je nekvalitně provedená výstavba, vzrůstající provoz i výrazné solení silnic, které způsobuje zatékání chloridů do konstrukce a nekontrolovanou korozi kabelů. Ta vede ke snížení nosnosti mostu či zřícení celé konstrukce,“ popisuje.
Mosty proto přibližně každé dva roky procházejí přísnými kontrolami – nejčastěji s využitím semidestruktivní navrtávací diagnostiky, kterou posledních 8 let rozvíjejí také výzkumníci z VUT. Ze spodní části nosníku mostu provedou několik vrtů směřujících přímo k předpínacím kabelům. Otvory o hloubce 40–80 mm pak protáhnou několik sond vybavených kamerou a ta pořídí detailní snímky aktuálního stavu.
„Pokud zjistíme, že kabely jsou stále obklopeny suchou injektážní maltou, celý otvor zase hermeticky uzavřeme. Při zhodnocování konstrukce se opíráme i o další ukazatele, jako je míra deformace či vibrace. Dává-li vše dohromady smysl, jsme schopni zhodnotit stav mostu,“ vysvětluje Klusáček podstatu diagnostické metody, která jako jedna z mála nabízí spolehlivá a přesná data.
Její nevýhodou je však časová, organizační a finanční náročnost. Při každém navrtávání je navíc mírně narušena konstrukce mostu. „Proto nás napadlo, že bychom pracně navrtané otvory pro sondážní diagnostiku mohli využít. Vyvinuli jsme zařízení se senzorem vlhkosti, které do otvoru před uzavřením natrvalo vložíme. Můžeme tak nadále sbírat data o stavu vlhkosti v konstrukci, aniž bychom v budoucnosti museli most opakovaně navrtávat,“ doplňuje výzkumník.
Zatímco lidským okem či na snímku je možné zachytit až vzniklou korozi, senzory jsou mnohem citlivější. Dokážou registrovat vzrůstající vlhkost v jednotkách procent a upozornit tak na riziko koroze i několik let dopředu. „Míra vlhkosti v mostní konstrukci se má pohybovat okolo 4 %. Pokud by data ze senzorů ukázala, že vlhkost začíná mírně stoupat, signalizuje to potřebu se na most více zaměřit a průběžně hlídat jeho stav,“ popisuje Klusáček.
Užitný vzor zařízení k osazení senzoru pro sledování vlastností injektážní malty výzkumníci vyvíjeli v rámci projektu TAČR. Pomůže efektivně roztřídit mosty na ty, které je potřeba zbourat, a ty, které ještě vydrží desítky let. Technologie je nejen efektivní, ale i poměrně levná.
„Ceny za jednotlivé senzory se pohybují v jednotkách tisíců korun. Náročnější je otázka technicko-organizační implementace – aby mosty byly senzory správně osazeny, kontrolovány a data průběžně vyhodnocována. Naše řešení bychom ale chtěli vtělit do závazných technologických předpisů. V ideálním případě by pak senzory byly osazovány nejen staré, ale i zcela nové mosty, které rovněž nemají žádnou detekci vzrůstající vlhkosti,“ nastínil budoucí plány Klusáček.
(mar)
Zobrazit galerii
Zobrazit galerii
Publikováno
29.06.2023
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38144/d242883
Fakulta stavební
AdMaS
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru