Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Pitná voda, kanalizace
Lidé
Strojírenství má u nás tradici, kutilství mají Češi v genech – říká šéf Škoda Transportation
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Strojírenství má u nás tradici, kutilství mají Češi v genech – říká šéf Škoda Transportation
Autonomní řízení, chytré antikolizní systémy a komfortně vybavené vozy, které dokážou komunikovat s cestujícím. Tak se budou podle šéfa plzeňské Škoda Transportation Petra Brzeziny vyvíjet trendy v hromadné městské a železniční dopravě. Největší česká strojírenská firma, v jejímž čele stojí poslední čtyři roky právě absolvent FSI VUT, má nyní české i zahraniční zakázky na několik let dopředu a přijímá tisíce nových zaměstnanců.
Jaké nové technologické trendy čekají hromadnou dopravu?
Určitě se budou rozvíjet systémy autonomního řízení. Metro bez řidiče je dnes běžné, velmi rychlý bude nástup tohoto typu řízení u autobusů a dobře se uplatní i u tramvají. Dalším trendem jsou chytré antikolizní a diagnostické systémy. Bude se stále zvyšovat komfort cestování – vozy budou tišší a mnohem lépe vybaveny. V ideálním případě se propojí s celými městskými systémy, které budou efektivně řízeny tak, aby nevznikala zpoždění a doprava byla lépe koordinována. Dalším trendem je i lepší propojení dopravy a komunikace s cestujícím, lidé tak k dopravnímu prostředku přijdou až v okamžiku, kdy přijede, a nemusejí čekat 15 minut na zastávce.
Vyvíjíte teď ve Škodovce nějaký nový stěžejní produkt?
Reagujeme na požadavky trhu v oblasti kolejových vozidel i busů. Zaměřujeme se na nástup alternativních pohonů, jako jsou baterie a vodík. Je těžké specifikovat jeden konkrétní produkt, protože musíme na trh neustále přicházet s novými technologiemi, abychom splnili očekávání tuzemských i zahraničních zákazníků – většinou jde o státní dráhy nebo městské firmy. Náš výzkum a vývoj směřuje k tomu, aby byly dopravní prostředky Škoda pohodlnější, ekologičtější, lehčí a měly nižší spotřebu. A aby splňovaly přísnější požadavky na bezpečnost a současně byly designově atraktivní zvenčí i zevnitř.
Na jakých zakázkách teď pracujete?
Zásobu práce máme na čtyři roky dopředu – jde o české i zahraniční klienty. Aktuálně máme několik zakázek na dodání vagónů a vozidel pro České dráhy, Jihomoravský kraj a také na Slovensko, do Lotyšska a Estonska. Dále tramvajové projekty pro Plzeň, Brno, Ostravu, Mannheim, Bonn, Tampere, Helsinky a další. V minulosti jsme měli obrovské zakázky i pro Prahu, kde jezdí 250 našich tramvají.
Krize související s koronavirovou pandemií se tedy segmentu hromadné dopravy nedotkla?
Rozhodně to vliv mělo, epidemiologická situace a opatření ovlivnily efektivitu našich činností, cestování a komunikaci se zákazníky, dodavateli a úřady. Měli jsme v nejhorším období až 1 000 lidí na homeofficu, masivně jsme testovali. Výrazně to ovlivnilo možnosti náboru nových lidí a postihlo to dodavatelský řetězec. Jako výrobci ale máme hlavně dlouhodobé zakázky, teď tedy vyrábíme produkty, na které se uzavřely smlouvy před rokem či dvěma.
Z dlouhodobého hlediska se rozvoj městské hromadné či železniční dopravy rozhodně nezastaví. Města i příměstské oblasti se rozrůstají a stejně tak roste i důraz na ekologičtější cestování. Spousta lidí nyní přesedla z aut do příměstských vlaků, tramvají a trolejbusů, protože je to pohodlnější než jezdit do práce autem a trávit čas v zácpách. Škoda Transportation navzdory krizi ve světě roste a nabíráme zaměstnance ve všech lokalitách, kde působíme – v Plzni, Ostravě, Šumperku i finském Otanmäki.
Po jakých zaměstnancích je u vás největší hlad?
Aktuálně máme asi 5 a půl tisíce zaměstnanců a nabíráme tisíce dalších, jak do výroby, tak do technických útvarů. Velkou část zaměstnanců tvoří odborníci a technici, kteří zajišťují celý cyklus od vývoje produktů, zajištění jejich výroby, implementace až po přípravu a servisní činnost. Nejsme firma, která má na starosti jen jednu izolovanou část vývoje či výroby, což je podle mého názoru třeba pro strojaře a techniky velmi atraktivní – mohou být u všeho od začátku až do konce.
Daří se vám nacházet kvalitní zaměstnance?
Ano, protože v České republice je mnoho šikovných lidi. Musím říct, že úroveň českého vysokého školství je velmi dobrá. Potvrzují to i globální světové firmy, které u nás zakládají pobočky a najímají lidi. Strojírenství tady má navíc své místo a tradici. Škodovka teď slaví 160leté výročí a já věřím, že Češi to mají v genech – jsme prostě strojaři a kutilové. Považuji proto za velmi důležité, aby si Česko i nadále udrželo kvalitní technické vzdělání. Jsme v kontaktu se všemi významnými technickými univerzitami a vysokými školami včetně VUT. Chceme studentům ukázat, že obor, který studují, má nejen aktuální dobré uplatnění, ale i velmi slibnou budoucnost.
Ve Škodovce pracujete čtvrtým rokem. Máte svoji práci rád?
Velmi. Vystudoval jsem na VUT Fakultu strojní se zaměřením na energetické strojírenství. Po absolvování jsem několik let pracoval v První brněnské strojírně, později v ABB a Alstom, nejprve jako projektant, poté jako ředitel pro projekty, a nakonec jsem 10 let působil jako zemský prezident pro Českou republiku a Slovensko. Když jsem ale před 4 lety dostal nabídku jít do Škodovky, velmi mě to potěšilo. Škodovku zná každý na světě, je to ambasador českého strojírenství a pro mě je obrovská satisfakce, že můžu být u jejího růstu a posouvat ji dál. Značka Škoda je pro mě – a věřím, že i pro každého Čecha se srdcem technika – takové české rodinné stříbro, na které jsem hrdý.
(mar)
Publikováno
13.10.2021 08:00
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/pitna-voda-kanalizace/f38102/d216299
absolventi
Fakulta strojního inženýrství
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru