Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Lidé
Na oltáři kostela ve Slavětíně levitují díky sochařce z FaVU andělé z drátů
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Na oltáři kostela ve Slavětíně levitují díky sochařce z FaVU andělé z drátů
Slavětín na Trutnovsku se stal v průběhu dějin svědkem vyhnání německých obyvatel a kostel následně zavřeli komunisté. Ruiny se ujala místní rodina podnikatelů a mecenášů umění manželé Kasperovi a oslovili sochařku Veroniku Psotkovou, aby do odsvěceného kostelíku svatého Josefa vytvořila oltář. Umělkyně do čistého prostoru vytvořila motiv svatého Josefa obklopeného anděly, jejichž drátěná těla spolu se světlem parafrázují obrazy starých mistrů.
Veronika Psotková vystudovala kromě FaVU také učitelství matematiky a výtvarné výchovy. | Autor: archiv Veroniky Psotkové
Vaše sochy se dají díky materiálu poměrně jednoduše rozeznat. Kdy jste se rozhodla, že budete využívat kov?
Na Fakultě výtvarných umění mi pod rukama procházelo plno materiálů. Starší a zkušenější studenti učili technologii ty mladší. Velmi mne to bavilo, ale současně mi to přišlo velmi zdlouhavé. Dostat se ke kvalitnímu odlitku modelované figury zabere při studiu třeba dva, tři měsíce a tvůrčí část je poměrně krátká. Většinu času se snažíte tvar dostat přes formování, broušení a povrchové úpravy až do finále. Měla jsem tvůrčí přetlak, ale limitoval mě právě tenhle proces. Nechtěla jsem v tu chvíli za každou cenu hledat něco svého originálního. V Opavě jsem pak jednou získala možnost vystavovat v atriu Domu umění. V umělecké škole nad galerií jsem dostala na tři týdny půdu, vymyslela jsem námět a nakoupila si materiál. Nakonec jsem použila rabicové pletivo a drát. Vytvořila jsem takové první skřetice Průzkumnice, které běhaly po prostoru. V tu chvíli to zajiskřilo a věděla jsem, že tudy vede cesta, jen bude ještě dlouhá. To bylo před třinácti lety.
Poslední čtyři roky dělám volné práce
téměř výhradně s tímhle materiálem. Většinou jsou to skupiny nebo větší objekty. Vždycky jsem cítila potřebu, aby si sochy vytvářely vlastní subkultury.
Velkým úspěchem byla loňská výstava v pražském Centru současného umění DOX. | Autor: Dominik Herr
Můžete popsat proces, jak se ze stavebního materiálu stane umělecké dílo?
Já tomu říkám, že šiju. Chtěla jsem vytvářet sochy už přímo z finálního materiálu. Vybrala jsem si rabicovou síť, což je takové plátýnko, které mělo být úplně prvotně jen podklad. Z drátů a sítě jsem chtěla vytvořit kostru a obalit ji jemnou sítí s oky. Když jsem ale začala prošívat rabicovou síť, tak mi to samo o sobě přišlo nosné, ať už vzniklá struktura, tak i to jak fungovala s prosvícením. Vznikala tím kresba, což byla vždycky taková moje bolístka. Z pohledu laika kreslím výborně, z pohledu výtvarníka to má ale dost limitů. Vždycky jsem obdivovala skvělé kreslíře, a jednoho si vzala, protože tam jsem u sebe cítila největší rezervy a teď jsem v situaci, kdy ty sochy s pomocí sítě v podstatě kreslím. Nemám žádnou formu, co bych obtáčela nebo obšívala. Místo plátna mám rabicovou síť, tu nastříhám, vytvaruju, navrstvím, prošívám několikrát dokola. Šiji takový obal objektu nebo člověka. Naučila jsem se přijímat drobné nepřesnosti a nepředělávat je, protože to materiálu škodí. Nikdy jsem na konci nevzala nůžky a neustřihla nohu, abych ji mohla udělat znovu. Maximálně udělám vsadku do tvaru. Sochu stavím od stehna, to je základní kámen. Ustřihnout třeba právě stehno by mi přišlo nefér ke zbytku sochy.
O sochy zavěšené v exteriérech je potřeba se pravidelně starat a impregnovat je před nepřízní počasí. | Autor: archiv Veroniky Psotkové
Co máte ve své šicí dílně za nástroje?
Používám flexu, nůžky, kleště a rukavice. Bez rukavic už na drát nesáhnu a snažím se k tomu donutit všechny, kdo se sochami manipulují. Drát zvládne rukou projet jako jehla. Když šiju vnitřní část sochy, tak to je období, kdy mám ruce poškrábané až na pažích, ale jen na povrchu. Je to tvrdá ženská práce. S prošíváním mi pomáhají kamarádky, obzvlášť, když je soch více najednou. Socha je díky tomu pevnější, protože musí přežít přenášení a převoz. Materiál se pak musí udržovat. Kdo si mou sochu pořídí, tak ví, že je potřeba ji jednou za půl roku nebo rok naimpregnovat, nastříkat lakem, pokud je umístěná v exteriéru. Někdy to není jednoduché, protože je potřeba objednat třeba i plošinu, když socha visí příliš vysoko. To není jako když si ji postavíte na zahradu.
Pro Psotkovou dostávají sochy další rozměr díky světlu, které jimi prochází. | Autor: Miloš Šálek
Vaše poslední instalace v kostele ve Slavětíně na Trutnovsku je zatím k vidění jen přes zavřené prosklené dvěře. Jaký byl poslední rok a půl, kdy jste nejprve navrhovala a pak vytvářela oltář?
Kostel svatého Josefa zavřeli komunisti a od té doby chátral. Manželé Kasperovi ho zachránili a nechali opravit. Na výstavách v Německu a v Trutnově viděli některá moje díla a rozhodli se mne oslovit, abych pro kostel oltář navrhla. Dostala jsem historické fotky s původním oltářním obrazem svatého Josefa s malým Ježíškem. Měl stejný tvar jako vstupní dveře a chtěla jsem ten prvek nějak sochařsky do presbytáře vrátit. Myšlenka byla místo oživit a vytvořit z něj poutní místo. Bylo mi jasné, že jedna socha Josefa uprostřed prázdného kostela lidem za výlet úplně stát nebude. Navrhla jsem, že vytvořím kompozici s příběhem svatého Josefa, kterého s nadsázkou označuji za nejznámějšího otčíma, který se ujal cizího dítěte. Sama nejsem křesťan, takže jsem hledala cestu k příběhu i zvěstování andělů skrze dějiny umění. Chtěla jsem přenést auru starého oltářního umění novou formou. Nakonec tam opravdu není jen Josef sám, ale je tam spolu s malým Ježíšem, Marií, anděly a amorky. Se sochami jsem vstoupila do prostoru i mimo presbytář a celou sestavu tvoří čtyřiadvacet figur. Rok a půl jsem tímhle projektem žila, když ne přímo v práci, tak v hlavě. Hodně mě posílila odvaha a důvěra majitelů, že to dokážu. Nepochybovali o tom, že dostanou něco, co jinde není. Jsem ráda, že se to podařilo, protože takové figurální sousoší tady dlouho nevzniklo.
(tk)
Publikováno
01.12.2020 08:30
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38102/d206037
absolventi
Fakulta výtvarných umění
umění & architektura
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru