Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Kristýna Cíchová
Ak. rok: 2023/2024
Vedoucí: Ing. Tomáš Říha
Oponent: Ing. Martin Všetečka, Ph.D.
Diplomová práce se věnuje návrhu rozšíření městské infrastruktury prostřednictvím nově koncipované dvoukolejné tramvajové trati v lokalitě Židenice. Navržená trasa vede od ulice Bubeníčkova přes Gajdošovu až k Táborské ulici, s důrazem na efektivní napojení na stávající tramvajovou síť směrem do obou trasových směrů. Součástí této práce je také revitalizace prostoru ulice Gajdošovy. Zvláštní pozornost je věnována optimálnímu umístění bezbariérových tramvajových zastávek s hmatovými úpravami.
Tramvajová trať, studie tramvajové trati, geometrické parametry koleje, průjezdné průřezy, zastávkové konstrukce, zastávky MHD, bezbariérová tramvajová zastávka, revitalizace ulice, městská třída.
Termín obhajoby
01.02.2024
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Během své prezentace s názvem Studie nové tramvajové trati v Brně, úsek Stará Osada - Táborská studentka pohovořila o problému řešené lokality. Představila postup řešení doprovázený fotodokumentací. Podrobně popsala detaily vlastního průzkumu řešené lokality, z něhož vycházely postupy a závěry jejího řešení. K dispozici předložila i velmi podrobnou výkresovou dokumentaci. Velmi podrobně popsala problematické části stávajícího řešení a představila vlastní protinávrh. Všechny problematické části řešené oblasti byly postupně podrobně představeny graficky, prostřednictvím map a výkresů s komentáři. Na závěr shrnula hlavní body vlastního řešení. Následovaly otázky oponenta práce Ing. Martina Všetečky, Ph.D.: 1. Koncepce dopravního řešení: Je pro 15 tisíc voz/den potřeba čtyřpruh? K čemu je čtyřpruh, když lokálně snižujete počet pruhů v každém směru ze dvou na jeden a ještě do toho místa dáte neřízený přechod? Považujete rozsah stromořadí za adekvátní pro takto významnou a širokou ulici? 2. Technické řešení: Na jakou rychlost jste navrhovala směrový motiv jízdních pruhů např. v tramvajovém km 0,2? Hlídala jste si u těchto malých poloměrů potřebu rozšíření jízdních pruhů kvůli dlouhým vozidlům? Zvažovala jste nějaké fyzické oddělené tramvajového pásu? Nevrazí skříň tramvaje jedoucí ze smyčky směr Gajdošova do zastávkového obrubníku? 3. Zastávky: Přestupní uzel stávajícího významu na Staré Osadě uvažujete, nebo ne? Jaké předpokládáte hlavní přestupní vazby a kudy budou přestupující chodit? Není hlavní přestupní vazba vedena místem pro přecházení přes dva jízdní pruhy? Autobus od židenického nádraží bude zastavovat na zastávce tramvaje a pak teprve odbočí vlevo do smyčky? Proč jste posunula dnešní zastávku Gajdošova (před kostelem) před Tyršův sad? Na Gajdošově bude linka od Staré Osady na Geislerovu zastavovat dvakrát? A co případná BUS linka od Škroupovy k Dělnickému domu? Kde se vzala délka nástupní hrany 47 metrů? Následovaly dotazy členů komise: Ing. Richard Svoboda, Ph.D.: Dodatečná otázka na počty navrhovaných jízdních pruhů, která navazovala na otázku oponenta. Připomínka k velkému rozsahu práce, spíše pozitivní, které by měly vést k vylepšení navrhovaného řešení. Jak budou vedeny linky? Technická poznámka k průjezdným zastávkám, přestupním uzlům. Upozorňuje na komplexnost řešeného problému. Křižovatka Táborská – Gajdošová – upřesněte počty pruhů a bus pruh. Studentka na otázky pohotově odpověděla.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta stavební
Ústav
Ústav železničních konstrukcí a staveb
Studijní program
Městské inženýrství (NPC-MI)
Složení komise
doc. Ing. et Ing. František Kuda, CSc. (předseda) doc. Ing. Tomáš Vymazal, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D. (člen) Ing. Radim Kolář, Ph.D. (člen) doc. Ing. Eva Vítková, Ph.D. (člen) Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen) doc. Ing. Barbara Kucharczyková, Ph.D. (člen) JUDr. Ing. Jitka Matějková (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Tomáš Říha
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Martin Všetečka, Ph.D.
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová