Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Bc. Markéta Nedělová
Ak. rok: 2022/2023
Vedoucí: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Oponent: Ing. Alena Omachtová
Tato práce se zabývá návrhem a implementací interaktivní výukové aplikace, která by žákům mohla pomoci zvládnout učení druhů rostlin prostřednictvím prvků gamifikace. K řešení tohoto problému byla navržena a implementována progresivní webová aplikace. Tato aplikace byla vytvořena v reakci na požadavky a potřeby zjištěné během spolupráce se Základní školou v Olešnici. Umožňuje žákům procvičovat a rozšířit své znalosti o rostlinách prostřednictvím kvízů.
PWA, progresivní webová aplikace, vzdělávání, rostliny, JavaScript, HTML, CSS, React.js, Django, Django REST Framework, gamifikace
Termín obhajoby
12.06.2023
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Studentka nejprve prezentovala výsledky, kterých dosáhla v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Studentka následně odpověděla na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studentky na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav informačních systémů
Studijní program
Informační technologie (BIT)
Složení komise
prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda) doc. Mgr. Adam Rogalewicz, Ph.D. (člen) doc. Ing. Michal Bidlo, Ph.D. (člen) Ing. Miloš Musil, Ph.D. (člen) doc. RNDr. Dana Hliněná, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Studentka ke své práci přistupovala svědomitě. Vytvořila zajímavou aplikaci využívající prvky gamifikace, která má potenciál přispět k vylepšení českého vzdělávání na základních a středních šoklách. Navrhuji hodnocení stupněm A.
Práce vznikla jako nápad studentky vytvořit výukovou aplikaci určenou pro zlepšení výuky na základních a středních školách v oblasti poznávání rostlin. Studentka spolupracovala se základní školou v Olešnici a provedla důkladnou analýzu potřeb jak studentů, tak vyučujících. Dále se musela seznámit s tuzemských výukovým systémem a nastudovat potřebné technologie pro tvorbu řešení (např. Python/Django nebo React). Aplikace byla implementována formou progresivní webové aplikace (PWA). Zadání hodnotím jako průměrné obtížné. Bylo splněno ve všech jeho bodech.
Studentka si aktivně dohledávala odbornou literaturu týkající se problematiky gamifikace, českého školství, dostupné výukové materiály v oblasti poznávání rostlin a dokumentace použitých technologií.
Studentka komunikovala během celého akademického roku. Pravidelné konzultace probíhaly online. Vytkl bych, že v některých případech se studentka vydala svým směrem, což mělo za následek nutnost přepracování některých částí a vedlo to ke zpoždění práce.
Testování aplikace ve spolupráci se ZŠ Olešnice probíhalo na poslední chvíli, nicméně obsah celé práce byl řádně konzultován.
Projekt byl uveřejněn pod doménou poznejrostliny.cz. Výstup byl testován se základní školou Olešnice. Jedná se o první prototyp. Aby byl projekt v budoucnu úspěšný, je nutné projekt dále rozvíjet (rozšíření o další datové sady, ladění chyb apod.).
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Alena Omachtová
Celkově se jedná o velmi kvalitní aplikaci, která byla vytvořena na základě reálného výzkumu provedenému na základní škole v Olešnici. Používá moderní technologie, běží na vlastní doméně. Kvalita technické zprávy je nadprůměrná. Celkově hodnotím stupněm A.
Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání
Studentka implementovala výukovou aplikaci pro rozpoznávání rostlin s použitím webových technologií. Jedná se o PWA aplikaci. V rámci zadání musela studovat podobné existující aplikace a analyzovat gamifikační prvky, které používají. Studentka aktivně navštěvovala základní školu v Olešnici a pracovala se studenty při fázi analýzy a testování. Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Prezentanční úroveň práce je na velmi vysoké úrovni. Práce neobsahuje žádné zbytečné odstavce, studentka se vyjadřuje přesně k věci. Celkově se text velmi dobře čte, kapitoly na sebe navazují a čtenář dokáže vše jednoduše pochopit. Studentka se ve všech tvrzení opírá o relevantní zdroje a články, které celkově přidávají práci na úrovni. Po prezentační stránce se skutečně jedná o nadprůměrnou práci.
Po formální a jazykové stránce se opět jedná o výbornou práci. Při čtení jsem nenašla žádné pravopisné chyby.
Celkem obsahuje práce 50 citací, z toho se jedná často o zajímavé články, statistiky a knihy. Studentka pracuje s literaturou podle citační etiky, bibliografické citace jsou úplné a řádně citovány v textu.
Aplikace je implementována v Reactu, na backend používá studentka framework Django. Obrázky jsou uloženy na AWS. Aplikace je reálně nasazena a přistupná přes https://www.poznejrostliny.cz/, kde backend běží na Vercel cloudu. Celkově působí aplikace dobrým dojmem. Zvláště bych chtěla ocenit funkci turnaje, která může motivovat studenty k ještě lepším výsledkům. Jako negativní stránku práce vidím drobné implementační chyby (jako např. to, že nyní funguje turnaj jen někdy), které bude potřeba opravit do budoucna, aby byla aplikace na 100% funkční.
Aplikace je zveřejněna a lze ji jednoduše nainstalovat z prohlížeče. Její využití vidím hlavně pro studenty základní a střední školy, jelikož se soustředí hlavně na probíranou látku přírodopisu v těchto ročnících.
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová